Konsultuppdrag: Förvaltningsledare till statlig mydnighet

Konsultuppdrag: Förvaltningsledare till statlig mydnighet

Arbetsbeskrivning

Vi söker en Förvaltningsledare (pm3) till en statlig myndighet.
Start: 2023-07-09
Slut: 2024-12-20
Placering i kundens lokaler i Sundbyberg.

Bakgrund

Kunden förvaltar idag flertalet viktiga system som behövs för verksamheten. Förvaltning enligt kundens förvaltningsmodell innebär att kontinuerligt stödja, vidmakthålla, vidareutveckla och tillgängliggöra IT-stöd för att leverera nytta till olika verksamheter, genom att samarbetet mellan verksamheten och IT sker gränsöverskridande.

Kundens förvaltningsstyrningsmodell är baserad på pm3-modellen, som är den vanligaste förvaltningsstyrningsmodellen i svenska organisationer, för förvaltningen av IT-stöd. Syftet med modellen är att organisera och bedriva IT-förvaltningsverksamhet på ett affärsmässigt sätt och ge en god balans mellan verksamhetens behov och IT-systemens möjligheter.

Kunden behöver nu utöka sin bemanning i förvaltningen. Planering av drift med ytterligare Förvaltnings/utvecklingsledare från verksamhetssidan. Förvaltnings/utvecklingsledaren ansvarar för att, tillsammans med en förvaltningsledare från IT-avdelningen, utarbeta en årlig förvaltningsplan och leda förvaltningens arbete för att uppfylla målen i denna plan. I förvaltningen ingår såväl verksamhetsspecialister som Produktledare och IT-specialister.

Uppdragsbeskrivning

Förvaltnings/utvecklingsledaren ansvarar för att, tillsammans med en förvaltningsledare från IT-avdelningen, utarbeta en årlig förvaltningsplan och leda förvaltningens arbete för att uppfylla målen i denna plan. I förvaltningen ingår såväl verksamhetsspecialister som produktledare och IT-specialister.

Konsulten agerar i rollen som förvaltnings/utvecklingsledare på verksamhetssidan för ett förvaltningsobjekt (PM3) som innefattar de IT-system som stöttar kundens processer för Planering av Drift. För närvarande innefattar objektet ett tiotal system men en omorganisation är på väg.

Arbetsuppgifter

Exempel på arbetsuppgifter är:

- Ta fram förvaltningsplan i nära samarbete med verksamheten

- Sköta rapportering och framtagande av beslutsunderlag till styrgrupp och objektsägare (OÄ)

- Leda förvaltningens arbete för att verkställa förvaltningsplanens mål inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt, samt prioritera och besluta inom ramen för gällande plan

- Sköta leverantörsstyrning; avropa mot ingångna avtal samt se över befintliga avtal

- Initiera uppdrag utifrån gällande förvaltningsplan, samt koordinera och administrera pågående aktiviteter inom objektet. Leda förvaltningsmöten.

- Säkerställa att roller på operativ nivå i förvaltningen är bemannade, i samråd med resursägare.

- Upprätta och underhålla löpande förvaltningsdokumentation och rapporteringsrutiner.

- Stötta verksamheten på operativ nivå med att förtydliga processer och arbetssätt kopplade till förvaltningsobjektet

- Planera för mottagande av nya IT-system från projekt till förvaltning

- Agera projektledare och utvecklingsledare för utredningar eller mindre projekt relaterade till förvaltningsobjektet.

Skallkrav

Utbildning (Kunden kan på begäran kräva in bevis för utbildning eller certifikat):

- Akademisk examen eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt som Kunden bedömer relevant för uppdraget.

- Certifierad i ITIL Foundation eller motsvarande certifiering

Kompetens och Erfarenhet:

- Minst 10 års erfarenhet från leda verksamhetsförändring eller projekt, varav minst 5 år inom offentlig verksamhet

- Minst 2 års erfarenhet av förvaltningsledning med PM3 som styrmodell

- Minst 1 års erfarenhet av förvaltningsledning eller uppdragsledning på verksamhetssidan i elförsörjningssegmentet inom de senaste 3 åren

- Minst 1 års erfarenhet av att under de senaste 2 åren ha arbetslett uppdrag inkluderande förvaltningsetablering av övervakningssystem inom elförsörjningssegmentet

- Minst 1 års erfarenhet av att verkat i samarbetsprojekt för övervakningssystem med Transmission System Operators (TSO)

Börkrav

- Erfarenhet av IT-säkerhetsarbete

- Minst 1 års erfarenhet av att ha etablerat processer som väver samman verksamhetskrav med IT-arkitektur

- Minst 1 års erfarenhet av att ha arbetslett uppdrag i säkerhetskänslig verksamhet

Annat

Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.

- God samarbetsförmåga och initiativförmåga

- Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation

- Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende

- Arbetar självständigt och målinriktat

- Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter

- Förmåga att arbeta i grupp

Återkom med ansökan till oss senast 27/4. Ansök med:

- CV i word-format

- Kortfattad motivering varför du passar för uppdraget

- Tillgänglighet

- Önskat timpris

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tyfoon
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 april 2023
  • Ansök senast: 11 oktober 2023

Liknande jobb


Systemförvaltare, Personalsystem

Systemförvaltare, Personalsystem

7 november 2023

Systemförvaltare

Systemförvaltare

14 november 2023

Systemförvaltare till ekonomiteamet

Systemförvaltare till ekonomiteamet

14 november 2023