Konsumentrådgivare

Konsumentrådgivare

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
På Kontaktcenter arbetar vi på uppdrag av kommunens alla förvaltningar och bolag.

Tillsammans hjälps vi åt för att göra våra tjänster inom koncernen Karlstad kommun tillgängliga för medborgaren.  

Har du ett genuint intresse för att hjälpa människor? Trivs du med att arbeta självständigt så väl som i team? Har du en examen inom samhällsvetenskap, juridik eller ekonomi? Då är du kanske vår nästa konsumentrådgivare! Vi erbjuder dig ett spännande arbete i ett prestigelöst team där vi hjälper varandra att utvecklas.

Arbetsuppgifter
Som konsumentrådgivare har du ett viktigt uppdrag att ge råd och stöd i olika situationer som gäller konsumentfrågor. Personer kan vara missnöjda med något de köpt, ha problem med en hantverkare eller ha svårt att tolka ett avtal. Konsumentrådgivaren informerar om vilka lagar som gäller, hjälper till med reklamationer och kan medla om det uppstår tvister. Största delen av kontakten med konsumenter och företag sker via telefon men även via mejl och besök.

Konsumentvägledare arbetar också förebyggande genom kontakter med olika grupper av konsumenter. I arbetet kan det ingå att besöka skolor och föreningar för att informera om bland annat konsumenträtt och privatekonomi. Även kontakter med media förekommer.

En viss procent av tjänsten kommer du även arbeta som kommunvägledare.

Kvalifikationer
Till rollen som konsumentrådgivare söker vi dig som är intresserad av ett utåtriktat arbete och är bekväm med att tala inför både större och mindre grupper. Du trivs med att lösa problem som kräver noggrannhet och fokus på detaljer. Samtidigt har du vilja och förmåga att lyfta blicken och se vilka förändringar som kan behöva göras för att möta framtidens behov eller för att effektivisera arbetet.

Du ska ha en känsla för service samt ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Att vara bra på att kommunicera och ha ett proffsigt bemötande är viktigt.

Vi söker dig som är har akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, juridik, ekonomi eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha flera års arbetslivserfarenhet.

Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.

 


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


 


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023