Koordinator till miljöavdelningen på Länsstyrelsen

Koordinator till miljöavdelningen på Länsstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Länsstyrelsens miljöavdelning arbetar för att tillförsäkra nuvarande och kommande generationers möjligheter till en god livsmiljö, folkhälsa och välfärd genom att genomföra riksdagens och regeringens politik. Verksamheten omfattar många olika områden som innefattar både strategiska frågor och handläggning, vilket kräver både bred kompetens och djup sakkunskap. Avdelningen består av ca 100 medarbetare fördelade på sex enheter. 

Arbetsuppgifter
Som koordinator på miljöavdelningen har du en nyckelfunktion i avdelningens uppdrag. Du utgör ett viktigt och kvalificerat administrativt stöd till ledningsgruppen, men har även en koordinerande roll gällande intern och extern rapportering.

För att trivas i rollen är du den naturliga spindeln i nätet och gillar att skapa struktur för att underlätta arbetet i verksamheten. Du kommer ha en hel del administrativa uppgifter så som att ta fram underlag och presentationer till ledningsgruppen, planera och arrangera möten och konferenser så väl fysiskt som digitalt och koordinera ärenden och uppdrag i ärendehanteringssystemet Platina.

I tjänsten ingår även att planera in och följa upp avdelningens årliga huvudprocesser, så som att stötta vid tertial- och årsrapporteringar internt samt vid rapporteringar till andra myndigheter. Du deltar också i arbetet med att förbättra avdelningens interna processer, i syfte att effektivisera och uppnå en ökad nytta för allmänheten.

Tjänsten är placerad i miljöavdelningens stab och du har ett nära samarbete med miljödirektören, som är din närmaste chef. Du kommer även samarbeta med vår miljöstrateg och avdelningens administratörer samt ingå i myndighetens administrativa nätverk. I arbetet har du mycket kontakt med övriga verksamheter inom Länsstyrelsen och med externa aktörer.

Kvalifikationer
Du ska ha:

• fullgjord utbildning på gymnasienivå
• aktuell erfarenhet av arbetsuppgifter som anges ovan
• mycket god digital kompetens inom så väl digital registrering som digitala möten och Office-paket
• erfarenhet av konferensadministration och planering/genomförande av större möten
• vana av att föra mötesanteckningar
• hög servicekänsla med ett proaktivt, flexibelt och prestigelöst förhållningssätt till både uppgifternas art och till dem du stödjer och samarbetar med
• god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska
• vilja och förmåga till att bidra till en god arbetsmiljö 

Du ska vara:

• trygg i att på egen hand analysera och prioritera dina arbetsuppgifter utifrån angivna ramar och riktlinjer och att utifrån det driva frågor självständigt
• lösningsinriktad och har god förmåga att vara konstruktiv tillsammans med andra
• strukturerad och van att hantera flera uppdrag samtidigt

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har:

• eftergymnasial utbildning inom något för tjänsten relevant område, tex administration eller ekonomiadministration
• grundläggande miljöutbildning
• erfarenhet av att arbeta i våra stödsystem Unit4 Business World (fd Agresso), Platina, Hypergene, Proceedo samt SharePoint för intranät och webb
• erfarenhet av att stötta ledningsgrupper 
• erfarenhet av administrativt arbete från offentlig förvaltning
• utbildning inom eller erfarenhet av samordning, projektledning eller projektkoordinator
• god kunskap om offentlighet och sekretess

Anställning
Anställningsform: tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Ansökningsförfarande
Diarienummer: 112-30964-2021

Sista ansökningsdag: 2021-06-06

Bifoga gärna CV och personligt brev. I personligt brev svara gärna på frågorna: Varför vill du jobba hos oss? Beskriv kort varför just du passar till den rollen utifrån annonsens krav, din personlighet och dina kompetenser. 

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.

Välkommen med din ansökan!

Om Länsstyrelsen

Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktig hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas.

Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang.

Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Som anställd på Länsstyrelsen Stockholm kan du komma att bli en del av myndighetens krisledningsarbete. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 maj 2021
  • Ansök senast: 6 juni 2021

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


Exekutiv assistent

Exekutiv assistent

26 april 2024

26 april 2024