Kravanalytiker, SAP S4 Inköp- och kategoriprocesser

Kravanalytiker, SAP S4 Inköp- och kategoriprocesser

Arbetsbeskrivning

Rollbeskrivning:

Vi letar efter dig som har erfarenhet av och förstår de processer som hanteras av en inköp- och kategoriorganisation inom dagligvaru- eller detaljhandeln samt hur SAP S/4 kan stötta det arbetet. Du hjälper kunden att skapa effektiva, underhållsvänliga och robusta processer och lösningar med fokus på affärs- och processperspektivet likväl som det tekniska

Du har flera års erfarenhet av:

- Att arbeta med PLAN processerna inom SAP, företrädesvis för nyare versioner av Retailkomponenter i landskapet, såsom Transferpris, Retailpris, Sortiment & Listning, Kampanj och Analys & Rapportering
- Att ha genomfört uppdrag/projekt där du effektivt kommunicerar med verksamheten genom att kombinera dina tekniska färdigheter med god kommunikationsförmåga. Du behärskar förstås både svenska och engelska i tal och skrift.
- Att ha en mycket god förståelse för affärsprocesser, inom Retail och hur de relaterar data med tillhörande IT-system.
- Att beskriva och dokumentera processer som underlag för utbildning och way of working samt koordinera och följa upp UAT tester
- Ansvarig för att driva och genomföra arbetet, och tillsammans med verksamheten stötta SI partner i att ta fram way of working för de nya processerna, som inkluderar SAP likväl som övriga system
- Ansvarig för att driva och genomföra arbetet, och tillsammans med verksamheten stötta SI partner med att ta fram och verifiera underlag för utbildning inom PLAN processerna
- Baserat på testcase från FIT ta fram och anpassa realistiska och verksamhetsnära testcase som kan användas av verksamheten under UAT
- Ansvarig för att, tillsammans med verksamheten, ta fram relevant testdata för UAT
- Under UAT, planera och koordinera och stötta användarna i deras test av lösningen genom att dagligen följa upp och återkoppla identifierade felaktigheter mot övriga medlemmar i teamet samt SI partner
- Själv ha en tillräcklig förståelse för PLAN processerna och SAP för att kunna föreslå lösningar, såväl ur ett tekniskt- som processperspektiv samt prioritera testcase
- Koordinera och samarbeta med övriga verksamhetsområden inom Finans, Logistik och Butik som påverkas av de nya processerna
- Stödja affärsprocess- och migrationsteam i deras arbete


Kompetenskrav:

- Du är en doer, inte en administratör, som har stor erfarenhet av SAP processerna inom PLAN
- Ha ett affärs-, kund- och lösningsorienterat mindset och är skicklig när det gäller att hantera många intressenter inom verksamheten och IT.
- Erfarenhet av svensk dagligvaru- eller detaljhandel
- Erfarenhet av arbete inom inköps- och kategoriorganisation, med förståelse för de processer som styr avtal, förhandling, pris och uppföljning
- Erfarenhet från att arbeta med komplexa systemintegrationer, processer och informationsflöden samt att förstå verksamhetens nuvarande processer och hur dessa kan anpassas till SAP lösningen
- En solid förståelse av SAP - PLAN processer
- Starka analytiska färdigheter - kan förstå komplexa problem och föreslå kreativa metoder för att lösa dem.
- God förmåga att leda och driva ett team mot uppsatta mål
- En bra workshop ledare med solid presentationsförmåga


Teknisk miljö:

SAP S/4 HANA

Startdatum: 2021-01-25

Slutdatum: 2021-06-30

Ort: Stockholm

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Northab
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 januari 2021
  • Ansök senast: 4 juli 2021

Liknande jobb