Kundansvarig till Rakel och ledningssystem

Kundansvarig till Rakel och ledningssystem

Arbetsbeskrivning

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.


Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Om anställningen
Kundansvarig är placerad på Enheten för aktörsrelationer och metod.

Enheten ansvarar för att öka anslutningen till våra tjänster genom marknadsaktiviteter och information. Vi verkar också för att öka kunskapen hos kunderna om hur de effektiviserar sin användning. Detta gör vi genom att leverera utbildning, metodstöd och riktlinjer, samt agera kravställare på tjänsteutveckling. Våra kunder och användare återfinns inom många olika verksamheter: från polis, räddningstjänst och ambulans till kollektivtrafik och företag med s k farlig verksamhet. Gemensamt är att de har viktiga funktioner i samhällets krisberedskap och inom Totalförsvaret.

Medarbetarskapet och ledarskapet på MSB ska utgå från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med MSB:s medarbetar- och ledarkriterier innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv.

Arbetsuppgifter
Som kundansvarig ansvarar du för att koordinera MSB:s tjänsteleverans gentemot dina kunder. Du ansvarar även för att omhänderta och utveckla relationer gentemot de aktörer som använder våra tjänster. Det innebär att tillvarata och analysera användarnas behov och förmedla hur våra tjänster stärker deras verksamhet. Detta gör du genom att aktivt arbeta med olika typer av informations- och utbildningsinsatser. Du kommer dessutom att planera, genomföra, utvärdera och följa upp olika initiativ som stärker användarnas förmåga att nyttja de tjänster som MSB tillhandhåller inom området säkra kommunikationer. Som kundansvarig kommer du vara aktiv ute hos kunderna, så resor inom Sverige förekommer frekvent i anställningen.

Din kompetensprofil
För att söka anställning som kundansvarig har du en avslutad eftergymnasial utbildning och erfarenhet av arbete med informationssäkerhet.  Din erfarenhet av att driva strategiska kundrelationer kommer väl till pass här liksom din vana att självständigt planera och genomföra utåtriktade besök. Vidare ser vi att du har:

- erfarenhet från Försvarsmakten, rättsväsendets myndigheter eller annan organisation som jobbar med liknande arbetsuppgifter.
- arbetat med någon eller några av våra användarorganisationers verksamheter och processer. 

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet från telekombranschen.
- erfarenhet av våra tjänster SGSI, Rakel och WIS. 
- erfarenhet av att presentera och informera inför större grupper.

Som medarbetare och ledare på MSB förväntas att du är uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, dialoginriktad, har god självkännedom och är ett föredöme.

Som person är du initiativtagande, noggrann och nyfiken. Du är en god lyssnare och lyhörd för kundernas behov. Då mycket av vårt arbete sker i team är samarbete viktig och du har lätt för att skapa och behålla kontakter samt arbetar med en utpräglad känsla för kundnytta. Du trivs med ansvar och förstår vikten av god planering och uppföljning. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Om enheten
Enhetens uppgift är att säkerställa anslutning till tjänster med aktörer som är beroende av säker kommunikation. I detta ingår behovsinsamling, planering, information, resultat och anslutningsmål samt prognoser och uppföljning av anslutning. I uppgiften ingår stöd genom metodik, rutiner och riktlinjer för användande av tjänster.
https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/

Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Stockholm på vårt kontor Tomteboda. MSB tillämpar provanställning. Resor i anställningen förekommer.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta enhetschef Jon Gustafsson. Facklig företrädare är Carl Önne SACO-S, Jan
Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240
240.

Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 3 mars 2023, märkt med referensnummer 2023/26.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.                        

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024