OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Åklagarmyndigheten är en fristående myndighet under regeringen med ca 1200 anställda.Riksåklagaren är högste chef för åklagarväsendet och utövar tillsyn över åklagarverksamheten.Åklagaren har en central roll i brottsbekämpningen.Åklagarens uppgift är att leda brottsutredningar, att besluta om åtal och att driva brottmålsprocesser. Planeringsavdelningen ansvarar för samordning av budgetunderlaget, utveckling och samordning av myndighetsstyrningen, verksamhetsplaneringen, årsredovisningen samt den interna uppföljningen.Avdelningen ansvarar vidare för den samlade rapporteringen till verksledningen.I arbetsuppgifterna ingår att * utveckla Åklagarmyndighetens interna verksamhetsstyrning och uppföljning * samordna arbetet med integrerad verksamhetsstyrning, vilket inbegriper verksamhetsplanering, internbudget och bemanning. * följa upp och analysera verksamheten, samt att ta fram beslutsunderlag. * vara delaktig i utvecklingen av myndighetens interna kontroll och styrning * stödja övriga medarbetare i organisationen i deras arbete med planering och uppföljning.Vi söker dig som har akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig eller ekonomisk inriktning och flera års relevant arbetslivserfarenhet.Vi förutsätter att du har erfarenhet och kunskap om verksamhetsstyrning och uppföljning i offentlig förvaltning, gärna från statlig myndighet och/eller regeringskansliet.Du ska ha erfarenhet av och intresse för frågor kring metodutveckling.Meriterande är erfarenhet av och kunskap för att utveckla processer med fokus på risk och kvalitet inom offentlig förvaltning.Meriterande är även goda kunskaper om rättsväsendet.Befattningen förutsätter ett självständigt och strukturerat arbetssätt där du samordnar flera parallella processer samtidigt.Som person är du drivande och slutför dina uppgifter i tid och med god kvalitet i en miljö där tempot tidvis är högt.God analysförmåga liksom en väl utvecklad kommunikations- och samarbetsförmåga är viktiga egenskaper för att du ska lyckas i ditt arbete och uppnå fastställda mål och förväntningar på verksamheten.Anställningen är tillsvidare.Tillträde enligt överenskommelse.Välkommen med din ansökan
Kontaktpersoner på detta företaget
Gunilla Bruun
010-562 51 27, 073-707 37 03
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Nicklas Lagrell, utbildningschef
010-562 51 03
Lena Möller, biträdande ekonomidirektör
010-562 51 11
Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontakperson Jusek
070-315 56 38
Margareta Sandholm, bitr personaldirektör
010-562 50 75