Kvalificerad upphandlare

Arbetsbeskrivning

Österåker är en av landets snabbast växande kommuner och har idag över 38 000 invånare. Befolkningen är ung, nyföretagandet starkt och arbetslösheten låg. De flesta bor i centralorten Åkersberga, ca 30 minuter nordost om Stockholm. Den fantastiska naturen och skärgården ger många möjligheter till aktiv fritid och härligt boende. Vi beaktar jämställdhets- och mångfaldsaspekten vid rekrytering. För mer information www.osteraker.se ARBETSUPPGIFTER Österåkers kommuns upphandlingsenhet ingår i kommunstyrelsens kontor och är en stödfunktion för kommunens förvaltningar och bolag. Vi arbetar med kommunövergripande ramavtalsupphandlingar, samt på uppdrag med objektsupphandlingar av skiftande slag. Vi har även ett väl utvecklat upphandlingssamarbete med ytterligare fem kommuner. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda köpvolymen som enbart inom ramavtalssegmentet uppgår till ca 250 miljoner SEK. Som upphandlare hos oss kommer du att arbeta med upphandlingar av varor, tjänster och driftsentreprenader samt specifika köp. Du ingår i ett upphandlarteam som verkar för att utveckla ett gott samarbetsklimat med hög servicenivå till våra förvaltningar och bolag och goda relationer till leverantörerna. Du arbetar som projektledare vid större upphandlingar och deltar även i utveckling av upphandlingsarbetet och effektiva arbetsprocesser. Du ges även möjligheter till personlig kompetensutveckling inom upphandlingsområdet. I dina arbetsuppgifter ingår följande: - Som projektledare självständigt planera, genomföra och följa upp upphandlingar med Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) som grund. - I nära samarbete med beställare och sakkunniga självständigt handlägga kvalificerade upphandlingar av varor och tjänster samt utforma ramavtal och beställningar. - Bevaka förändringar inom regelverket, informera och utbilda internt. - Utveckla och effektivisera myndighetens inköpsverksamhet. - Vid behov verka som konsult. Arbetet ställs idag och inför framtiden inför utmaningar som elektronisk handel, ökad kostnadseffektivitet/avtalstrohet, miljöfrågor, etiskt- och socialthänsynstagande samt optimerad konkurrensutsättning. KVALIFIKATIONER Vi vill att du: - har för tjänsten lämplig akademisk utbildning inom ekonomi, juridik, upphandling eller har motsvarande dokumenterad erfarenhet av upphandling - har erfarenhet av projektledning - har erfarenhet av offentlig upphandling samt kunskaper i LOU - är en god förhandlare En fördel är om du behärskar alla väsentliga moment i upphandlingsprocessen och har dokumenterad erfarenhet av från såväl strategiskt som operativt inköpsarbete, samt att själv ha genomfört större upphandlingar. Vi vill att du som person: - har god samarbetsförmåga - är utåtriktad och har servicekänsla - är stresstålig, resultatinriktad och målmedveten - har god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt Vi satsar på jämställdhet och mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers Kommun
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 19 maj 2008
  • Ansök senast: 13 juni 2008

Liknande jobb


20 augusti 2010

Duktig inköpare till större företag

12 februari 2010

22 april 2010

Inköpare

3 mars 2010