OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Vi hjälper tusentals arbetssökande varje år att hitta ett arbete och lika många arbetsgivare att få den kompetens de behöver. Den senaste arbetsmarknadsprognosen visar på en komplex värld som förändras snabbt och där individer allt oftare kommer att behöva vägledning för att kunna göra medvetna yrkesval. Nya digitala verktyg tas fram och arbetsförmedlingen behöver följa med i utvecklingen och nyttja den nya tekniken även när det gäller vägledningsinsatser.
Vi söker nu en kvalificerade handläggare med inriktning att utveckla vägledningen i marknadsområde Skåne
Rollbeskrivning
Tjänsten innebär att leda arbetet med att utveckla vägledningen i marknadsområdet.
Du kommer att arbeta strategiskt, i samarbete med andra funktioner på MO-kansli och som stöd och bollplank till arbetsförmedlingscheferna.
I ditt uppdrag ingår att integrera det kunddrivna arbetssättet med vägledningen. Det handlar om att utgå från människors behov och att göra bra kartläggningar men också om att jobba externt med samverkan främst på regional nivå (kommunförbund, regionen, högskolan). I denna samverkan kommer ditt uppdrag bland annat att vara att få validering att ses som en del i vägledningen.
Du ska vara en inspirerande möjliggörare i att synliggöra vägledning som metod i arbetet med arbetssökande/arbetsgivare.
Kvalifikationer Du har högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system) . Du är väl förtrogen med vägledningsteorier, har god omvärldsbevakning och erfarenhet från arbete med vägledning.
Rollen som kvalificerad handläggare ställer krav på att du:
• Är strukturerad och har god förmåga att se helheter och sammanhang
• Har god analytisk och strategisk förmåga
• Kan hantera många frågor samtidigt samt är stabil och uthållig.
• Är väl insatt i det arbetsmarknadspolitiska uppdraget och i arbetsförmedlingens verksamhet
• Har pedagogisk kompetens och mycket god förmåga att uttrycka dig muntligt och skriftligt
• Har förmåga att skapa goda relationer inom hela organisationen
• Har en god kunskap i Officepaketet
Erfarenhet av likvärdigt arbete samt intresse för att jobba med digitala verktyg är meriterande.
Vi ser dessutom gärna att du har erfarenhet av proaktivt utvecklingsarbete.
Som kvalificerad handläggare ska du fungera som nära stöd till Marknadsområdets ledning och därför är samarbetsförmåga, flexibilitet, initiativförmåga och vana vid att arbeta självständigt mycket viktigt. Eftersom tjänsten bygger på att det finns förtroende och tillit i relationen kommer stor vikt att läggas på personlig lämplighet.
Övrigt
Anställningsformen är tillsvidare på heltid men kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Provanställning 6 månader tillämpas. Tillträde omgående. Placeringsort: Malmö. Förtroendearbetstid kommer att tillämpas för tjänsten.
Intervjuer kommer att ske måndagen den 20 juni 2016, med reservation för ändringar
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2016/0006 8590 senast den 12 juni 2016. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Du kommer att få besvara ett antal frågor. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740