OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en kvalitets- och utvecklingschef till Vård- och omsorgskontoret
Vår organisation
Sjukvårds- och omsorgskontorets förvaltning arbetar på uppdrag av Socialnämnden och ansvarar för hela socialtjänstområdet; individ- och familjeomsorg, äldreomsorg samt insatser för personer med funktionsnedsättning. Här ingår även ansvaret för den kommunala hälso- och sjukvården. Socialnämnden är också arbetsmarknadsnämnd.
Vård- och omsorgskontoret är uppdelat i ett myndighetsområde, utförarområde, kvalitets- och utvecklingsavdelning samt avdelning för systemstöd och administration.
Kvalitets- och utvecklingsavdelningen inrymmer funktionerna MAS, MAR, SAS, närvårdsstrateg, processledning effektiv och nära vård, suicidprevention och övrigt förvaltningsstöd, såsom projektledning och hantering av statsbidrag. Ett av huvuduppdragen för avdelningen är att stödja verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt ett beställaransvar gentemot Vård- och omsorgskontorets privata leverantörer inom LOU och LOV.
I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet? Välkommen till oss!
Vårt uppdrag
Samtliga verksamheter inom Vård- och omsorgskontoret har ett uppdrag avseende samverkan, innovationskultur och effektivisering. Vi söker nu en chef för kvalitets- och utvecklingsavdelningen som vill vara med på vår pågående förändringsresa med stort fokus på det förebyggande arbetet!
Vi erbjuder dig ett nära samarbete med kollegorna i Vård- och omsorgskontorets ledningsgrupp. Du kommer till en relativt liten organisation där det aldrig är långt mellan kollegor, frågor eller nya idéer. Vi jobbar tillsammans med gemensamma utmaningar och gemensamma framgångar!
Knivsta kommun satsar på utvecklande ledarskap som utbildningsgrund för våra chefer och du får givetvis möjlighet till att nyttja en egen chefscoach eller annat liknande stöd i din roll som ledare. I budgetarbetet har samtliga chefer stöd av en förvaltningsekonom och i arbetet med målstyrning och kvalitetsledning finns Stratsys som verksamhetssystem.
Välkommen till oss!
Arbetsuppgifter
Som kvalitets- och utvecklingschef leder och samordnar du Vård- och omsorgskontorets strategiska stöd- och specialistfunktioner och har ett övergripande ansvar att både stödja och driva kontorets kvalitets- och utvecklingsarbete utifrån gällande regelverk och politiska beslut. Du har en mycket god kunskap om det kommunala uppdraget generellt, samt specifikt om socialtjänstens och den kommunala hälso- och sjukvårdens uppdrag och utmaningar.
Du initierar och motiverar till ett innovativt arbetssätt och är medveten om att den demografiska utmaningen och de ständiga samhällsförändringarna påkallar nytänk även i välfungerande verksamheter. Du rapporterar till socialchef och ingår i Vård- och omsorgskontorets ledningsgrupp.
För att lyckas med ditt uppdrag krävs att du är initiativtagande med ett brett perspektiv på frågorna. Du är strukturerad och metodisk samtidigt som du uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Du kan i olika sammanhang representera Vård- och omsorgskontorets frågor och arbete internt och externt och har ett ansvar avseende omvärldsbevakning inom socialnämndens område, tillsammans med övriga i ledningsgruppen.
Du förutsätts kunna uttrycka dig mycket väl i skrift och ansvarar tillsammans med dina medarbetare ofta för framtagandet av de övergripande utredningar och styrdokument som beslutas av socialnämnden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen i socialt arbete, beteende- eller statsvetenskap samt flerårig och bred erfarenhet av arbete på olika nivåer och områden inom socialtjänsten. Du bör ha arbetat som chef med budget- och personalansvar och ha erfarenhet av att självständigt planera och driva förändrings- och utvecklingsarbete på ett strukturerat sätt. Inom ansvarsområdet är det särskilt meriterande med goda kunskaper inom äldre- och funktionshinderomsorgen samt hälso- och sjukvårdsfrågor.
Erfarenhet krävs.
Kontakt
I denna rekrytering samarbetar vi med Jeffersonwells. Om du vill veta mer, kontakta chefsrekryterare Rutger Carlheim-Gyllenskiöld på tel. 070-3775352 eller Anna Arborelius på 072-5375011.
Välkommen med din ansökan senast 8 maj.