Kvalitetsledare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Åstorp – Söderåsstaden med mod att pröva nya vägar.

Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen.

Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med cirka 16 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling.

Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid.

Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling.

Kvalitetsledare – vi tar nästa steg för att bedriva socialtjänst som gör skillnad på riktigt!
Vill du vara med att utveckla vår verksamhet?

Socialförvaltningen ansvarar för individ & familj, funktionsstöd och vård & omsorg. Förvaltningens uppdrag är att stödja och ge omsorg för bättre livsvillkor. Vi prövar nya vägar för att lösa välfärdsuppdraget och vi vill nå fler, tidigare! Vi vill bedriva Sveriges bästa socialtjänst och vi vill göra skillnad på riktigt!

Förvaltningen är indelad i tre avdelningar – verksamhet för individ & familj, stöd & trygghet samt vård & omsorg. I förvaltningen arbetar 350 medarbetare och 18 chefer. Förvaltningen har nyligen justerat sin organisering för att bättre möta Åstorpsbornas behov. Vi fokuserar på tre prioriterade områden som ska bidra till att Åstorps socialförvaltning skiljer sig från andra socialförvaltningar; attraktiv arbetsplats, förebyggande och proaktivt arbete samt teknik och digitalisering. I Åstorp arbetar vi tillitsbaserat och implementerar den tillitsbaserade styrningsmodellen hos både politik och förvaltning.

För att stödja arbetet med de prioriterade områdena kommer förvaltningen att stärka upp med en kvalitetsledare med fokus på att kvalitetssäkra processer, rutiner och arbetssätt.

Eftersom rollen som kvalitetsledare är ny i vår organisation så tänker vi oss att uppdraget kommer att utvärderas och ändras i takt med att funktionen klargörs.




ARBETSUPPGIFTER
Som kvalitetsledare arbetar du nära verksamheten, huvudsakligen med att säkerställa ledningssystemet samt Lex Sarah-utredningar. I ditt uppdrag ingår att arbeta med tillsyn och granskning av socialförvaltningen samt att föreslå och driva förbättringsåtgärder. Du ansvarar för bedömning och utredning av Lex Sarah-rapporter samt gör eventuella anmälningar till tillsynsmyndigheten IVO. I uppdraget ingår även uppföljning av vidtagna åtgärder vid identifierade fel och brister i verksamheten. Du återkopplar och bistår personalen på ett pedagogiskt sätt och bidrar till ökat lärande för verksamheten i till exempel Lex Sarah processen. Vidare stödjer du verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt.

Intern och extern verksamhetsgranskning ingår, i enlighet med, Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet. Arbetet innefattar omvärldsbevakning av rättsläge, arbetsmetoder och kvalitetsarbetet inom området.

Du kommer också att arbeta med att höja kompetensnivå och kunskap om kvalitetsarbete, avvikelserapportering samt Lex Sarah. Att hålla i utbildning kommer vara en del av ditt arbetssätt. Förutom ledningssystemet kommer du att arbeta med annan systematik, tex hålla i introduktionsprogram för medarbetare och chefer, säkerställa årshjul gällande kvalitetsarbetet, omvärldsbevaka nya arbetssätt eller nya metoder som kan användas inom verksamhetsområdet.

I uppdraget ingår också att föredra ärenden i politiska sammanträden, sammanställa beslutsunderlag, följa utvecklingen för förvaltningens alla målgrupper samt göra adekvata analyser av verksamheten.

Du ingår även i förvaltningens övergripande ledningsgrupp vilket innebär ett ansvarstagande för helheten inom socialnämndens alla ansvarsområden. Vi är en ledningsgrupp i framväxt med höga ambitioner och högt driv. Vi vill göra skillnad på riktigt och vi söker dig som vill dela det med oss!

Vi erbjuder dig ett meningsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten.


KVALIFIKATIONER
Du är socionom med tidigare erfarenhet av kvalificerat utrednings- och kvalitetsarbete med relevans för tjänsten. Du har goda kunskaper om Lex Sarah och kvalitetshöjande åtgärder inom socialtjänst från flera av verksamhetsområdena.

Du har erfarenhet av att leda utvecklingsprocesser och omställning samt en erfarenhet av en komplex och skiftande omvärld. Du har vidimerade goda resultat i dina tidigare roller. Erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation är meriterande liksom att du har arbetat med hälso- och sjukvårdslagen och socialtjänstlagen.

Tidigare chefs- och ledarerfarenhet är meriterande. Du är drivande, positiv och engagerad. Du har lätt att kommunicera i såväl tal som skrift.

ÖVRIGT
Arbetsprov för att pröva din skriftliga förmåga kommer att tillämpas.

För att bli aktuell för anställning i Åstorp kommun behöver du uppvisa ett utdrag ur polisens belastningsregister.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Stina Cederhag
042-641 23
Jessica Göransson
042-640 93
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
042-640 00
Ann-Charlotte Krüger
042-643 80
Jenny Johansson
042-640 51
Margaretha Sturesson
042-640 07
Myndighetschef Stina Cederhag
042-641 23
Sjukgymnast Tord Kock
042 - 642 44
HSL-chef Eva Hallström
042-642 84
Områdeschef Emma Ahlström
042 - 64037

Sammanfattning

Besöksadress

26580 Åstorp
None

Postadress

Storgatan 7
Åstorp, 26580

Liknande jobb


3 juni 2024

3 juni 2024

Forskningsrådgivare internationell forskningsfinansiering

Forskningsrådgivare internationell forskningsfinansiering

3 juni 2024