Kvalitetsledare

Kvalitetsledare

Arbetsbeskrivning

Är du vår nya kvalitetsledare? 

Välkommen till IT-center, en plats där du utvecklas och gör skillnad varje dag! Genom samarbete skapar vi laganda med utgångspunkt i gemensamma värderingar och tydliga politiska mål för att vara en attraktiv arbetsgivare i kommunen.

Vi är ett positivt och ambitiöst team som söker dig som vill vara med och forma morgondagens digitalisering och innovationsenhet!

Kommunernas verksamheter står inför utmaningar där digitalisering är ett kraftfullt verktyg. Vi tar ansvar för kvalitet i den digitala informationen, håller den säker och uppdaterad enligt lagar och regler. Tjänsten som kvalitetsledare är ny, vilket ger möjlighet att bidra med förslag på arbetsprocesser och arbetssätt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Kvalitetsledaren arbetar med tre huvudområden, där uppdraget är att säkerställa kvaliteten av den digitala informationen. Dessa områden är:


• IT-Säkerhet
• Personuppgiftshantering
• Förvaltning av information

IT-center söker en medarbetare som ska samordna och leda kvalitetsarbetet genom att ta fram rutiner, bedömer risker samt utifrån kvalitetsansvaret ställer relevanta krav på IT-center, verksamheter och leverantörer

Aktiviteter som ingår i det dagliga arbetet


• Övergripande

• Stödja och leda övriga medarbetare på it-center i det dagliga kvalitetsarbetet utifrån nedanstående punkter
• Riskförebyggande arbete, utbildning och övning med vår organisation
• Samverka med olika verksamheter avseende kvalitetsområden inom IT
• Skriva fram policys och riktlinjer utifrån ett kvalitetsperspektiv
• Samverka med kommunernas säkerhetsorganisationer och ansvara för IT-centers åtagande kopplat till respektive kommuns ambitionsnivå inom informationssäkerhet


• IT-säkerhet

• Ansvara för hotbilds- och risk/sårbarhetsanalyser inom IT-centers verksamhetsområde.
• Leda och dokumentera utredning av it-incidenter och sårbarheter.




• Förvaltning

• Ansvara för att etablera och förvalta en systemförvaltningsmodell, med uppsatta rutiner och roller,
• Samordna arbetet tillsammans med alla inblandade, både internt och externt
• Ta fram och kommunicera instruktioner kring vilka krav som ställs på systemägare




• Personuppgiftsbehandling

• Ansvara för registerförteckningar över de personuppgiftsbehandlingar som utförs för personuppgiftsansvarigas räkning
• Samordna årliga risk och konsekvensanalyser
• Ta fram och kommunicera instruktioner kring vilka krav som ställs på personuppgiftsansvariga
• Stödja verksamheterna i frågor kopplade till GDPR och DSO:s råd



Kompetenskrav

• Högskoleutbildning eller relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Erfarenhet kring projektledning 
• Erfarenhet och kunskap inom systemförvaltning
• Kunskap inom personuppgiftsbehandling och GDPR.
• Vana av att arbete med processerna runt IT-säkerhet, dvs risk och sårbarhetsanalyser samt samordning/dokumentation av IT-incidenter

Personliga egenskaper
Arbetet innebär många kontaktytor så det är viktigt att du har en god kommunikations- och samarbetsförmåga. För att lyckas i rollen är du tydlig och bra på att skapa och upprätthålla goda relationer med både interna och externa samarbetspartners. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vi tror också att du är kreativ och har förmågan att tänka strategiskt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enligt ök.

Kontaktperson

Enhetschef Malin Ekholm tfn 0240-86182

Facklig kontaktperson

Magnus Danielsson, Vision, tfn 0240-86648

Per Svensson, Akademiker Alliansen, tfn 0240-86116

Carolus-Magnus Gustafsson, Vision, tfn 0240-86357

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 22 december. Intervjuer kan ske under ansökningsperioden. 

Vi tar endast emot ansökningar via vårt  rekryteringssystem.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 november 2023
  • Ansök senast: 22 december 2023

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


IT Projektledare

8 maj 2024

IT Compliance Specialist

IT Compliance Specialist

7 maj 2024

AI-strateg

AI-strateg

6 maj 2024