Länsjurist

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Jönköpings län är en arbetsplats med cirka 260 medarbetare. Engageras du av samhällsfrågor och vill vara med och bidra till ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle utifrån ditt yrkeskunnande? Då kan Länsstyrelsen vara en arbetsplats för dig!
Vi är en arbetsplats med bred verksamhet där du har inflytande över ditt arbete och goda utvecklingsmöjligheter. Du har kontakter och samverkar med företag, kommuner, organisationer och medborgare i vårt län. Som medarbetare på länsstyrelsen är du en del i utvecklingen av samhället.





ARBETSUPPGIFTER
Är du vår nästa länsjurist?

Du kommer att vara placerad på rättsenheten på Länsstyrelsens stab. På enheten handläggs bland annat överklagningsärenden, huvudsakligen inom plan- och bygg- och miljöbalksområdena, men även förvaltningsärenden av olika slag som exempelvis lokala trafikföreskrifter och kameraöver¬vakning. Enheten arbetar dessutom med de allmänna valen. En viktig arbetsuppgift är också juridisk rådgivning till andra avdelningar på Länsstyrelsen. Inom enheten finns även myndighetens diarium och arkiv.
Arbetsuppgifter
Att handlägga överklagningsärenden inom miljöbalkens område kommer att ingå i dina arbetsuppgifter liksom ansökningar om kameratillstånd, men även andra av enhetens ärendegrupper kan bli aktuella. I länsjuristens roll ingår också att hantera offentlighets- och sekretessfrågor samt att ge juridiskt stöd till andra enheter på myndigheten.


KVALIFIKATIONER
Du har
• juristexamen
• erfarenhet av juridiskt arbete på myndighet och/eller domstol eller annan liknande juridisk erfarenhet som Länsstyrelsen prövar likvärdig
• mycket goda kunskaper i svenska språket och god stilistisk förmåga, eftersom beslutsskrivning på avancerad nivå är en viktig del av arbetet
• god samarbetsförmåga och förmåga att ta ett gemensamt ansvar för enhetens resultat

Därutöver är du
• strukturerad, analytisk och effektiv
• en person som kombinerar social kompetens med integritet
• stresstålig

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort krävs, eftersom besiktningar och liknande ingår i tjänsten.


ÖVRIGT
Länsstyrelsen i Jönköping är en arbetsplats som utmärks av en strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla anställda.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Emma Willaredt
010-2236000
t.f. enhetschef Pär Nilsson
010-2236000
t.f. enhetschef Lars Lindh
010-2236000
Enhetschef Bernhard Jaldmark
010-2236000
Objektspecialist Henrik Lindblom
010-2236000
Objektspecialist Martin Fransson
010-2236000
Förvaltningsledare Tobias Haag
010-2236000
Informationschef Malin Lingefelt
010-2236000
Beredskapsdirektör Maria Gromer
010-2236000
Enhetschef Anton Halldén
010-2236000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Jönköpings län
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse, upphör: 2017-12-31 .
  • Publicerat: 14 oktober 2016

Besöksadress

Hamngatan 4 55186 Jönköping
None

Postadress

Hamngatan 4
Jönköping, 55186

Liknande jobb


Länsjurist till Rättsenheten

15 mars 2024

12 december 2023

Länsjurister inom miljöjuridik

19 september 2023

Chefsjurist och biträdande enhetschef

30 juni 2023