OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med hjärtat i historien och blicken mot framtiden är vi kommunen som växer mest i hela regionen. Här finns över 40 000 invånare, två fästningar, handelsstaden Kungälv och seglingsmetropolen Marstrand, allt detta en kvart från centrala Göteborg. Kungälvs kommun är en värderingsstyrd organisation med brukarfokus, helhetssyn och lärande som våra kärnvärden. ARBETSUPPGIFTER Villa Kusten - en ett år gammal resursskola Vi är hemmaskolans särskilda resurs som erbjuder en avskiljd skola med hög vuxennärvaro, till pojkar och flickor som behöver utveckla förmågan till samspel med andra barn och vuxna. Målet för verksamheten är att främja en god utveckling så att: - barnet får fungerande vuxen och kamratrelationer. - barnet kan återgå till sin ordinarie skolmiljö. Det yttersta målet är att alla elever ska få möjlighet att lyckas i sin klass. - familjens livssituation förändras på ett för dem, positivt sätt. Verksamheten innebär: - grundskola med specialpedagogik och i viss mån fritidsverksamhet. - familje- föräldrastöd och / eller familjeterapeutiskt arbete. - coatching av "hemmaskolans" pedagoger och elevhälsoteam. Verksamheten vänder sig till och erbjuder plats för barn från samtliga kommunala skolor inom kommunen i åldrarna 7-15 år. Barn som inte utvecklas tillräckligt kunskapsmässigt och/eller socialt i sin "hemmaskola". Barn som inte kan ansöka om Särskola eller plats i kommunens Asbergergrupp. Barn med relationsstörningar och/eller funktionsnedsättning, tex ADHD. Beskrivning av tjänsten/arbetsuppgifterna: Som lärare i verksamheten kommer du att ansvara för barnens lärande på skol- och fritidstid. Som lärare förväntas du vara särskilt kompetent i att bemöta och skapa/stödja ett professionellt förhållningssätt som är anpassat efter barnens individuella behov. Du är en dedikerad lärare som vill och kan arbeta med elever som har behov av ett särskilt stöd och ett särskilt förhållningssätt. Du ansvarar för kontakter med föräldrar, "hemskolan" och IFO. Du ansvarar för dokumentering och uppföljning och för att tillsammans med föräldrar och "hemskola" skapa en bra helhet för barnet. Som medarbetare och deltagare i ett team kommer du att vara med om att vidareutveckla en nyligen startad verksamhet, vilket ställer krav på initiativförmåga, samarbetsförmåga, uthållighet och förmåga att driva en målinriktad process. Det är ett utmanande uppdrag som kräver ett stort engagemang, ett stort hjärta och en trygg och stabil själ. KVALIFIKATIONER Ett absolut krav är att du har utbildning som grundskollärare inriktning tidigare åldrar och skriva/läsa. Ett annat krav är att du har dokumenterad erfarenhet från arbete som lärare för klass med yngre elever (så 1-6). Särskild kompetens och erfarenhet av att möta barn med behov av särskilda insatser, ADHD och relationsstörningar är meriterande. Vi kommer också att meritera sökande som kan visa med dokumentation eller motsvarande en förtrogenhet / ett kunnande kring bedömning och pedagogisk planering enligt skolverkets riktlinjer. I en miljö där utmaningen blir att möta barn och familjers olika behov behöver du vara lyhörd och tydlig, bra på att samarbeta och att ta egna initiativ. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För en jämnare könsfördelning ser vi gärna manliga sökande.