Lärare i fritidshem till Flatåsskolans SU-verksamhet

Lärare i fritidshem till Flatåsskolans SU-verksamhet

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
På Flatåsskolan i Västra Frölunda går ca 550 elever från förskoleklass och upp till årskurs 6. Flatåsskolan ligger centralt med närhet till friluftsområden och till Frölunda torg och Göteborgs centrums rika kulturutbud. På skolan finns också en särskild undervisningsgrupp (SU) för barn- och ungdomar med diagnoser inom autismspektrum som bl.a består av elever från olika skolor i utbildningsområdet och som har särskilda behov av undervisning i liten grupp. Hög personaltäthet ger stora möjligheter till individuella lösningar i såväl skola som fritidshem, vilket i sin tur skapar unika förutsättningar för våra elever att nå sina mål.

Idag har vi elever från åk 1-6 i vår SU-verksamhet fördelade i mindre grupper. Hos oss arbetar lärare, specialpedagoger, fritidspedagoger och elevassistenter och vi har också ett nära samarbete med elevhälsan. I vår verksamhet är det viktigt att se varje elevs behov samtidigt som man tränar eleverna att hålla samman som grupp. Du kommer att ha det pedagogiska ansvaret för eleverna under fritidsverksamheten vilket omfattar, planering genomförande och uppföljning av undervisningen både på individ- och gruppnivå, samt att vara ett stöd i den sociala träningen med mål att eleverna ska kunna bli så självständiga som möjligt. Du kommer att jobba i nära samarbete med övriga lärare, fritidspedagoger och elevassistenter.

Vi söker nu ytterligare en kollega till vår skolas särskilda undervisningsgrupp som tillsammans med övrig personal bidrar till att forma vår stödverksamhet så att alla elever når sin fulla potential utifrån sina förutsättningar.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med utbildning för uppdraget och legitimation för undervisning på fritidshemmet. Tjänsten kräver kunskap om och erfarenhet av att arbeta med elever inom neuropsykologiska funktionsnedsättningar.

Det viktigt att du är engagerad och vill vara en del av elevens utveckling och lärande. Du har ett positivt förhållningssätt och bemötande gentemot elever, vårdnadshavare och kollegor. Du ska vara en trygg vuxenförebild med förmåga att skapa lugn i verksamheten och möta alla våra elever. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra.

Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och verksamhetens behov. Du förväntas bidra med arbetsglädje och kreativitet. Tillsammans med kollegor planerar du undervisningen där ni utifrån våra styrdokument reflekterar, analysera och följa upp undervisningen på fritidshemmet.
För att bidra till helheten och nå gemensamma mål behöver du vara samarbetsinriktad. I stressade situationer har du förmåga att vara en trygg och stabil vuxen som kan stötta eleverna.

Har du tidigare erfarenhet är det meriterande, men det viktigaste för oss är att du är engagerad i ditt arbete och vill göra skillnad.

I tjänsten kan det bli aktuellt med undervisning i praktiskestetiska ämnen, meriterande är därför om du har eller har påbörjat utbildning för ett sådant uppdrag.
Har du erfarenhet och utbildning i att arbeta med elevers sociala samspel är även det meriterande.

Är du intresserad och har den genuina glädjen för yrket är du den vi söker.

Välkommen med din ansökan!

För att du som är nyexaminerad skall få bästa tänkbara start i yrket kommer du att ingå i Grundskoleförvaltningens Lärarakademis introduktion för nyexaminerade lärare. Introduktionen ger dig som nyexaminerad ett nätverk med andra nyexaminerade och riktade aktiviteter under ditt första år som lärare.

Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av redan tillsvidareanställd personal.

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


Fritidspedagog

Fritidspedagog

15 april 2024

12 april 2024