Lärare i fritidshem/fritidspedagog

Lärare i fritidshem/fritidspedagog

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Konradsbergsskolan ligger på Kungsholmen och är en kommunal grundskola åk 4–9.

Skolan är organiserad i årskursvisa arbetslag som leds av arbetslagsledare. Till skolan hör också en CSI-grupp, med inriktning på särskilda behov, för årskurserna 1–6. Skolans CSI grupp tar emot elever från hela Stockholms kommun och i dessa verksamheter finns hög specialpedagogisk kompetens. Skolan växer snabbt och elevantalet har ökat det senaste året vilket ställer ytterligare krav på organisation och kompetens. Som nystartad verksamhet pågår ett spännande utvecklingsarbete i formandet av skolan. Skolledningen består av rektor och biträdande rektorer med övergripande funktioner över alla stadier för att få en jämn och rättvis kvalitet där allas kompetens tillvaratas till fullo. Ledningsgruppen som består av skolledning och arbetslagsledare som träffas varje vecka för att följa upp, utvärdera och planera skolans arbete och resultat. Organisationsstrukturen med regelbundna kvalitativa resultatuppföljningar, där personal träffas varje vecka för att följa upp elevernas resultat och mående, ser vi har varit framgångsrik för elevernas måluppfyllelse. Organisationsstrukturen stödjer effektivt elevernas lärande och medarbetarnas kompetensutveckling. I skolans drivs ett aktivt utvecklingsarbete med stöd av våra utvecklingsledare och specialpedagoger som utgår från aktuell forskning. Vi har höga förväntningar på alla elevers förmåga att utvecklas och alla elevers rätt till utbildning är huvudfokus i vårt uppdrag. Det centrala läget gör att det finns goda möjligheter att lätt ta del av stadens stora kulturutbud. Biblioteket på Konradsberg Campus är bemannat med bibliotekarie på heltid och är en viktig del av skolans pedagogiska verksamhet. Här finns en fritidsklubb som organiserar skolans rast- och rörelseaktivitet. CSI Konradsberg har ett fritidshem för åk 1–6. Vi har ett aktivt demokratiarbete som genomsyrar hela verksamheten. Skolans elevråd och matråd är engagerat med representanter från alla klasser. Vi lägger stor vikt vid förebyggande arbetsmiljö- och elevhälsoarbete. Med ett gott bemötande, ett gemensamt förhållningssätt och generella anpassningar för att kunna inkludera alla elever i undervisningen stärks likvärdigheten på skolan. Vi har ett väl fungerande och prisbelönat elevhälsoteam som arbetar främjande och förebyggande med elevhälsofrågor. Elevhälsoteamet handleder personal utifrån sina professioner och har en viktig del i den pedagogiska planeringen. Varje vecka följer arbetslagen upp elevernas resultat, frånvaro och mående. Skolan kompetensutvecklar löpande personal inom UDL (Universal Design för Learning). Detta har bidragit till att lärare har ett gemensamt arbetssätt, som bygger på förutsägbarhet genom kända gemensamma strukturer. Alla elever på Konradsbergsskolan har en egen digital enhet. På skolan finns hög kompetens att använda digitala resurser i den ordinarie undervisningen och som ett redskap när elever behöver anpassningar.

Konradsbergsskolan Rålambsvägen 22, 112 59 Stockholm
Hemsida: https://konradsbergsskolan.stockholm.se

Instagram: www.instagram.com/konradsbergsskolan

Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning och kvalifikationer:
Vår fritidspedagog i CSI har efter många år valt att gå vidare. Nu söker vi dig som är legitimerad lärare i fritidshem med ämnesbehörighet. I CSI träffar du elever i behov av extraordinärt särskilt stöd. Du ska ha erfarenhet och gärna utbildning om elever i behov av särskilt stöd. Du kommer att arbeta tillsammans med specialpedagoger och resurspersoner inom skola och fridshem. Du ska god kännedom om läroplanen för fritidshem. Du ska kunna omsätta det pedagogisk uppdraget och anpassade utifrån våra elevers behov. Du ska vara intresserad av att driva utveckling av verksamheten och elevers individbehov.
På Konradsbergsskolan finns kompetenta och behöriga kollegor, där samplanering och kollegialt förhållningssätt är viktiga arbetssätt för att utveckla kompetens och undervisning. Du ska drivas av att kunna möta elevers olikheter och ge eleverna de bästa förutsättningarna att utvecklas så långt som möjligt och nå goda studieresultat. Du ska ha ett elevnära förhållningssätt och kunna använda din relationella kompetens i ditt uppdrag för elevers utveckling. Du har ett tydligt ledarskap i din undervisning. Du ska kunna dela med dig av dina kunskaper och ha en hög vilja att ha ett när samarbete med dina kollegor. Konradsbergsskolan är en ny skola med medarbetare som är intresserade och har en vilja av att utveckla skolan tillsammans med elevhälsa och skolledning. Vi söker dig som vill vara en av våra nya lagkamrater och bidraga till vår verksamhet. CSI är en centra särskild undervisningsgrupp för elever i åk 1-6. Våra elever kommer från hela Stockholm. Elevernas behov varierar men de har rätt till utveckling i enlighet med grundskolans läroplan. Utifrån individers behov arbetar vi för att möjliggöra att elever får med sig förmågor och kunskaper, även sociala förmågor.
Vi arbetar med stödstrukturer och tydliggörande som många av våra elever har behov av för att skoldagen ska bli förutsägbar och tydlig. Du ska ha kunskaper om tydliggörande pedagogik och erfarenhet av elever med NPF diagnoser. Du behöver vara kreativ, lösningsfokuserad, strukturerad och flexibel. Du ska se olikheter som en tillgång.
Du ska kunna samarbeta med många vuxna för elever bästa.





Kvalifikationer
Du är utbildad fritidspedagog med ämnesbehörighet. Du har påbyggnadsutbildning inom specialpedagogik och om elever i behov av särskilt stöd.

Du ska ha kunskaper och erfarenhet av att arbete med och organisera för  elever i behov av särskilt stöd.

Du ska ha god kännedom om hur du omsätter läroplanen för fritidshem till elevers olika behov för att elever ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.

Du ska ha erfarenhet av att organisera fritidsverksamhet för elever i behov av särskilt stöd.

Viktigt att du är tydlig, en god relationell ledare.


Du ska ha god förmåga att samarbeta med elever, vårdnadshavare, personal med ett elevfokus.

Övrigt
Varierade arbetstider inom fritidshemmets uppdrag

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Fritidspedagog

Fritidspedagog

15 april 2024

12 april 2024