Lärare i särskild undervisningsgrupp grundskolan

Lärare i särskild undervisningsgrupp grundskolan

Arbetsbeskrivning

Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.

Mariestad står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.

I Mariestads kommun arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamheter. Här förvaltar och utvecklar vi några av samhällets viktigaste uppdrag: barns lärande, god omsorg och hållbar samhällsutveckling.

Låter det intressant? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad tillsammans!


Utbildningsförvaltningen bedriver verksamhet inom förskola och pedagogisk omsorg, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning, barn- och elevhälsa samt kommunens kostenhet. I våra skolor och förskolor uppmanas personalen att ta egna initiativ och tänka nytt. Verksamheterna präglas av det faktum att vi är en del av ett biosfärområde, utsedda av UNESCO att vara en föregångare i arbetet med hållbar samhällsutveckling.

Vill du vara med och jobba mot framtiden i våra skolor eller förskolor? Är du en öppen, nyfiken och driven person så tror vi att du skulle trivas med oss!



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med att starta upp en grundskoleövergripande särskild undervisningsgrupp där vi erbjuder en anpassad lärmiljö för elever i behov av kvalitativt och omfattande särskilt stöd, grundat i utredningar. Tillsammans med teamet formar du en tillgänglig och flexibel lärmiljö och undervisning anpassad efter berörda elevers behov där vi utgår ifrån att eleven inte är, utan blir i ett sammanhang. Målsättningen är att så långt det är möjligt utifrån utbildningens mål skapa sammanhanget där eleven får förutsättningar att fullfölja sin utbildning. Tillsammans organiserar vi för att överbrygga och undanröja hinder och svårigheter som hindrar elever från att lyckas i sitt lärande och utveckling. Undervisningen ska utgå ifrån såväl ämnesplaner som att övergripande lotsa elever i att växa som människa och i tilltron till sin egen förmåga. Det innebär delat fokus på lärande i ämnen och relationsskapande, att ge inspiration och motivation till lärande, att träna på olika sociala sammanhang samt att vara stöd till vårdnadshavare i deras stöd till sitt barns utveckling.

Det är av betydelse att placerade elever är i ett sammanhang och har tillhörighet till sin hemskola, vilket gör att samarbete och gemensamt systematiskt kvalitetsarbete är av vikt. Undervisningen formas och planeras tillsammans med rektor, lärare och elevhälsoteam på elevens hemskola. I så stor utsträckning det är möjligt har varje elev sitt eget upplägg under skolveckan, baserat på uttryckta insatser och mål i åtgärdsprogram. Syfte är att det är undervisningsbart samt begripligt för eleven, undervisningsbart för inblandade lärare samt elevens ordinarie lärare. Tillsammans i teamet och med elevens hemskola gör vi kontinuerligt genomlysning av genomförda insatser kopplat till det riktade särskilda stödet i den särskilda undervisningsgruppen.


KVALIFIKATIONER
Du är yrkesskicklig och erfaren legitimerad lärare inom spannet årskurs 2-9, gärna med bred ämneskompetens. Du har ett stort engagemang för elever i behov av kvalificerat särskilt stöd och i ditt professionella ledarskap vurmar du för att skapa goda och hållbara relationer till såväl elev som vårdnadshavare. Du har både didaktisk kompetens och erfarenhet som modet att forma undervisning och lärmiljö utifrån flexibla sammanhang där helheten kring eleven står i centrum. Tajming är för dig a och o i undervisningen och i mötet med eleven. Eftersom vi ska arbeta i team är det angeläget att du kan och vill vara i ett samverkande samarbete där vi kommunicerar, ger och tar, utmanar och lyfter varandra i arbetet att forma vår särskilda undervisningsgrupp utifrån syfte och mål.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Mariestads kommun rökfri arbetstid.

För den som erbjuds anställningen krävs enligt Lagen om registerkontroll fr.o.m. 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Lärare i bild åk 7-9

Lärare i bild åk 7-9

4 april 2024

Lärare i matematik och NO

Lärare i matematik och NO

4 april 2024

Lärare åk 4-9 i musik, Slättängsskolan

Lärare åk 4-9 i musik, Slättängsskolan

3 april 2024

Lärare åk 4-9 i bild, Slättängsskolan

Lärare åk 4-9 i bild, Slättängsskolan

3 april 2024