Lärare/speciallärare till Resurscentrum på Norråsaskolan 7-9 med förordnand

Lärare/speciallärare till Resurscentrum på Norråsaskolan 7-9 med förordnand

Arbetsbeskrivning

Ökat lärande - likvärdighet - mötesplatser; tre viktiga kärnvärden som genomsyrar allt arbete i Nässjö kommuns skolor, den medelstora kommunen med ca 30.000 invånare på det Småländska höglandet. För att förverkliga detta har kommunfullmäktige antagit ett strategiskt och långsiktigt utvecklingsarbete för förskola och skola i Nässjö kommun.
Inom barn- och utbildningsförvaltningen arbetar vi medvetet och målinriktat för att ge varje barn och elev de verktyg som krävs för att söka kunskap i livet. Målet är att varje barn och elev ska få utvecklas efter sina förutsättningar och känna glädje och stolthet över sina framgångar.


ARBETSUPPGIFTER
Är du villig att göra något spännande och utvecklande? Vi har över tid sett ett ökat behov av att kunna stötta våra elever både med struktur, anpassningar och särskilt stöd i ett mindre sammanhang. Därför söker vi dig som är driven och vill vara med och fortsätta bygga upp vårt nya resurscentrum som startade hösten 2020. Där kommer du tillsammans med två speciallärare och flera assistenter ha ett övergripande pedagogiskt ansvar för skolans elever som har sin tillhörighet i en grundskoleklass men får delar av den dagliga undervisningen i en så kallad flex-grupp. Eleverna kan antingen vara där enstaka lektioner, del av dag eller heldagar. Det kommer se annorlunda ut för varje elev och det är oerhört viktigt att eleven känner en tillhörighet i sin ordinarie klass samt att det är elevens behov som styr. Till gruppen kommer även flera assistenter och andra lärare vara knutna och du kommer ha ett tätt samarbete med skolans EHT-team

Som förstelärare kommer du både ha ansvar för att utveckla vår resursverksamhet men även för undervisning i skolans flex-grupp där du möter elever som behöver undervisning i ett mindre sammanhang. Du kommer också att ansvara för planering, genomförande, uppföljning och utvärdering av undervisningen i de ämnen som eleven läser och den dokumentation som krävs för detta.

I uppdraget ingår att utveckla verksamheten med en lärmiljö som är tillgänglig och anpassad efter elevernas behov. Du formulerar individuella planer för eleverna utifrån deras behov och förutsättningar. Du hjälper till att kartlägga elever och i samarbete med lärare säkerställer du ett inkluderande förhållningssätt i elevernas arbetsmiljö med de anpassningar som de behöver.

Skolan har även precis påbörjat en ombyggnation där vi kommer få toppmoderna lokaler med ett tänk för framtidens skola.


KVALIFIKATIONER
Som förstelärare ska du vara legitimerad/behörig lärare och ha minst fyra års väl vitsordat undervisningsarbete bakom dig. Du ska ha ett starkt intresse för att utveckla skolväsendet, visa särskilt god förmåga att förbättra studieresultat, ha gedigna kunskaper inom ämnet/ämnesområdet. Du ska dessutom ha förmåga att nå hög måluppfyllelse i undervisningen, anpassa undervisning till olika förutsättningar, skapa och upprätthålla goda relationer, inspirera och motivera kollegor och inte vara rädd att utmana dig själv i att utveckla undervisningen. Vi ser gärna att du har insikt i och förmåga att använda det systematiska kvalitetsarbetet som underlag för utvecklingen av din undervisning.

Uppdraget som förstelärare är till en början ett förordnande som löper över ett år, Ca 20 procent av tjänsten viks för utvecklingsuppdraget som innebär att ansvara och driva utvecklingen i flexgruppen. Tjänsten omfattar i genomsnitt 40 timmars arbetstid per helgfri vecka med flextidsmöjlighet (inga lovdagar eller ferier). Tjänsten som lärare är en tillsvidaretjänst.
Kommunens organisation för förstelärare genomgår just nu en översyn som beräknas vara klar i juni 2022. Utifrån resultatet av denna översyn kan detta förordnande komma att förlängas.


Exempel på meriterande kvalifikationer:

- Legitimerad lärare med behörighet att undervisa i grundskolan. Gärna från åk 4-9.

- Har med fördel examen i specialpedagogik och svenska som andraspråk.

- God kunskap och erfarenhet kring NPF.

- Erfarenhet av ett inkluderande arbetssätt som gynnar elevernas utveckling.

- Erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling som innebär att organisera elevers lärande på grupp- och individnivå.

- Du är en positiv, lugn och ansvarstagande person som har god förmåga att samverka med elever, vårdnadshavare och arbetskamrater.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intervjuer sker löpande under ansökningstiden varför du gärna får skicka in din ansökan redan idag!

Tjänsten kan tillsättas under ansökningstiden.




ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.

Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nässjö kommun, Norråsaskolan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 april 2021
  • Ansök senast: 28 maj 2021

Liknande jobb


Teacher, Swedish, Swedish as Second Language, Ages 10 - 16

Teacher, Swedish, Swedish as Second Language, Ages 10 - 16

30 maj 2024

Lärare fysik, teknik samt matematik till Fågelvikskolan

Lärare fysik, teknik samt matematik till Fågelvikskolan

30 maj 2024