Ledare för utvecklingstema

Ledare för utvecklingstema

Arbetsbeskrivning

Tjänsteutvecklingsenheten på Storföretagsavdelningen är nybildad där enhetens uppdrag handlar om att bidra till att öka utvecklingskraften på avdelningen och öka vårt bidrag till beskattningsområdets gemensamma utvecklingsarbete.

Vi delar nu in våra stora förflyttningar i olika utvecklingsteman och söker en ledare som kan ta sig an att leda ett av myndighetens mest prioriterade utvecklingsområde. Vår verksamhet har stora utvecklingsambitioner som drivs av våra kunders förväntningar på oss som myndighet men också av digitalisering och globalisering.

Om jobbet
Våra utvecklingsinsatser är uppdelat i ett antal utvecklingsteman där det inom varje tema hålls en komplett utvecklingsinsats från identifierat behov till realiserad effekt. Utvecklingstemat kan innehålla många olika typer av moment exempelvis rättsliga utredningar, tjänstedesign, kravanalys, utveckling av IT-system, förändringsledning och framtagande av nya arbetssätt. Du behöver därför vara van att leda andra inom olika typer av arbetsområden. Inom varje utvecklingstema kommer det oftast att finnas flera ledarroller, t ex en eller flera Epic owners som leder IT-utveckling, eller chefer inom operativ verksamhet som leder förändringar i arbetssätt som du ska samarbeta med.

IT-utvecklingskapaciteten är organiserad i utvecklingsvärdeströmmar enligt SAFe sedan några år tillbaka. Det innebär att utvecklingskapaciteten inte är knuten till specifikt utvecklingstema utan är organiserad som en fast kapacitet som delas med andra utvecklingsteman.

I din roll skapar du dig en tydlig bild över verksamheten från strategisk nivå till operativ nivå, för att uppfylla Skatteverkets målsättning och kunna göra rätt prioriteringar som skapar störst värde. Du leder arbetet inom olika utvecklingsteman och bygger struktur och rutiner. Du identifierar strategiska vägvalsfrågor och säkrar att de beslutas på rätt ställe i organisationen, och att vägvalen blir förankrade och begripliga där de ska. Eftersom vi är en nybildad enhet och våra arbetssätt är relativt nya förväntas du bidra till att utveckla organisationens utvecklingskraft genom att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter till dina kollegor på enheten och på övriga delar av Skatteverkets utvecklingsorganisation.

Som utvecklingstemaledare hos oss kommer du vara en nyckelperson i Skatteverkets höga utvecklingsambitioner. Frågorna du driver kommer att vara av stort intresse för myndighetens högsta ledning. Du planerar ditt arbete och driver det både självständigt och i samverkan med andra. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Tjänsteutvecklingsenheten har idag två sektioner men ska utökas till tre sektioner.
Du tillhör en av enhetens sektioner med placering i Solna. På våra sektioner är vi 10-15 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- kommunicera tydligt på olika nivåer i organisationen samt anpassa kommunikation efter aktuell målgrupp
- vara flexibel och pragmatisk
- ha en god samarbetsförmåga, ett coachande förhållningssätt och en prestigelös framtoning
- ha en helhetssyn och vara bekväm i att utmana gamla sanningar på ett konstruktivt sätt
- omfattande erfarenhet av att driva strategiskt utvecklingsarbete.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten
- minst 10 års erfarenhet av att driva stora och komplexa utvecklingsinsatser med både IT och verksamhetsinnehåll, troligen som program/projektledare
- erfarenhet av att driva utveckling där IT-utvecklingskapaciteten är organiserad i fasta värdeströmmar som delas med andra utvecklingsinitiativ
- stor vana att driva utveckling med högsta ledningen som styrgrupp/beställare
- praktisk erfarenhet av förändringsledning och hur sådan bedrivs på ett strukturerat sätt erfarenhet att skapa högpresterande grupper bestående av individer från olika kompetensområden.

Det är önskvärt om du har erfarenhet av arbete som management/IT-managementkonsult eller likvärdigt. Det är även önskvärt om du har erfarenhet att coacha kollegor inom program/projektledning. Det är även önskvärt om du varit med att införa agilt arbetssätt.
Det är också önskvärt om du har erfarenhet av att driva utvecklingsarbete i offentlig sektor.
Och det är önskvärt om du har certifiering i att leda komplext utvecklingsarbete (t ex IPMA eller liknande)

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.

Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb


Chef bygg och förvaltningsstöd - Sandviken

Chef bygg och förvaltningsstöd - Sandviken

22 april 2024

16 april 2024