Ledningssamordnare till Socialstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Till avdelningen för kunskapsstyrning för socialtjänsten söker vi en ledningssamordnare. Din huvuduppgift blir att samordna avdelningens verksamhetsstyrning genom verksamshetsplanering och regelbunden uppföljning. Ledningssamordnaren utgör ett stöd för avdelningschefen för att planera strategiska möten och bereda underlag. I rollen är du aktiv inom myndighetens olika nätverk kring dessa frågor och utgör en kontaktpunkt mellan avdelningarna. Organisatoriskt är du placerad direkt under avdelningschefen på dennes stab.

Avdelningen har idag sju enheter och ansvararar bland annat för att ge kunskapsstöd till socialtjänsten, ta fram stöd för implementering, digitalisering och en utvecklad e-hälsa inom kommuner och landsting. Avdelningen bedriver också forskning kring effekter av insatser inom socialtjänsten.

 Vi söker dig som vill


• koordinera verksamhetsstyrning genom myndighetens ledningssystem
• säkerställa att avdelningens arbete är samordnat med övriga avdelningar
• samordna avdelningens verksamhetsplanering
• stödja avdelningschefens styrning av avdelningen och samordna och stödja avdelningsledningen i sitt utvecklingsarbete
• delta i eller driva utvecklingsprojekt inom avdelningen. 

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att aktivt driva avdelningens samverkan med kollegor i avdelningschefens stab och andra avdelningar avseende bland annat verksamhetsplanering och uppföljning, genomföra riskanalyser, samordna underlag till och från enheterna, förbereda och stödja analyser vid prioriteringar och resursplanering. Du samordnar och följer upp administrationen av avdelningens regeringsuppdrag och bidrar i arbetet med årsredovisningar samt samordnar och sammanställer avdelningens budgetunderlag.

 Vi söker dig som har


• akademisk utbildning som vi finner relevant
• erfarenhet av arbete med mål- och resultatstyrning
• erfarenhet av arbete i statlig förvaltning
• mycket goda kunskaper i MS Office.

För att lyckas i uppdraget krävs att du är ansvarstagande, har god samarbetsförmåga och är bra på att skapa goda relationer. Rollen kräver vidare att du är service- och lösningsorienterad, effektiv, självständig och strukturerad. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har


• erfarenhet av arbete med förvaltning, samordning och uppföljning
• erfarenhet av projektledning

Anställningsinformation

Välkommen med din ansökan senast 18 augusti 2022. Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Placeringen är på avdelningen för kunskapsstyrning för socialstjänsten. Din tjänstetitel är utredare. 

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.


Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande chef Beatrice Hopstadius. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Johanna Kollander. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Frida Ranft för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 augusti 2022
  • Ansök senast: 18 augusti 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024