Licens och avtalsexpert till Migrationsverket

Licens och avtalsexpert till Migrationsverket

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Vi söker nu en licens- och avtalsexpert med inköpskompetens till Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen på Migrationsverket.

Du kommer att ingå i ett team som jobbar i gränslandet mellan inköp, IT och kärnverksamhet, som bidrar till vår förmåga att handla upp och leverera nytta med köpta tjänster. I den här rollen kommer du tydligt att se resultat av vad just du åstadkommit och ha många olika kontaktytor.

Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen, som har drygt 300 medarbetare ska skapa verksamhetsnytta genom verksamhetsutveckling och digitalisering. I din roll som expert har du en viktig roll i att samordna avdelningens arbete och att bidra till att vårt arbete håller en hög kvalitet.

Migrationsverket har verksamhet i hela landet. Din roll utgår från något av våra kontor, med Norrköping eller Stockholm som föredragna orter. Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Hos oss gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan.

Arbetsuppgifter
Ditt huvudsakliga arbetsområde är att tillsammans med resten av teamet säkerställa licensförsörjningen för såväl klient som servermiljöer samt stödja andra typer av inköp och avtal med dina upphandlings- och inköpskunskaper.

- Handlägga avrop och avtalsskrivning från Kammarkollegiets olika ramavtal inom licensförsörjning
- Upphandla egna ramavtal
- Samarbeta internt för att utreda och klarlägga behov
- Etablera samarbete med avdelningens viktigaste leverantörer
- Ansvara för planering och budgetarbete för upphandlade produkter och tjänster
- Avtalsadministration/-bevakning samt praktisk handläggning, säkerställa att avrop initierads i rätt tid

 

Du kommer delta i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetsprocesser/struktur och vara en viktig länk och samarbetspartner mellan vår verksamhet och upphandlings- och inköpsfunktionen. Arbetet innebär många kontakter både externt och internt. I arbetsuppgifterna ingår även viss omvärldsbevakning.



Vem är du?

Vi tror att du är en person som gillar att dyka ner i detaljer men samtidigt ha kvar helikopterperspektivet. I din vardag föredrar du att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett sätt som rimmar med dina mål och tidsramar. Förmodligen gillar du att utmana invanda arbetssätt och lösningar för att kunna anpassa dig till ändrade omständigheter och se möjligheter i förändringar.

I och med den digitaliseringsresa som vi nu genomför ser vi att du deltar aktivt i förbättringsarbetet och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. I denna roll kommer du arbeta tillsammans med många personer från olika avdelningar där vi alla utgår från våra värdeord mod, empati och tydlighet.

Kvalifikationer
- Du har akademisk utbildning inom teknik, it eller motsvarande alternativt annan relevant utbildning i kombination med kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet
- Du har egen praktisk erfarenhet av inköpsarbete inom offentlig sektor (LOU)
- Du har egen praktisk erfarenhet av licensinköp och förvaltning
- Erfarenhet av att driva kravarbete och uppföljning gentemot externa leverantörer
- Flerårig ekonomikompetens med god förståelse för hur upphandlade produkter och tjänster bokförs och följs upp

Meriter
- Du har erfarenhet av inköpsarbete inom privat sektor
- Erfarenhet från andra roller inom IT och/eller inköp
- Goda kunskaper om grundläggande IT-komponenter för infrastruktur och applikation
- Erfarenhet av att hålla presentationer och att leda arbetsmöten
- Erfarenhet från arbete inom en större organisation eller myndighet

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare
Arbetstider: Kontorsarbetstider
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Flexibel ort bland Migrationsverkets orter, Stockholm, Norrköping, Göteborg eller Malmö. Möjlighet till distansarbete finns enligt en hybridprincip.
Tillträde: Enligt överenskommelse

Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan 
Välkommen med dina ansökningshandlingar. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.


I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.


Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet. 


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Sammanfattning

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024