License Manager

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingens IT organisation söker License Manager. Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Att sammanföra arbetsgivare med arbetssökande är vår viktigaste uppgift. Vi har inlett ett omfattande förnyelsearbete som kommer att pågå till och med 2021, i det är IT och digitalisering mycket centralt. Genom att förstå verksamheten och kombinera det med vår IT-kompetens kan vi leverera moderna och värdeskapande tjänster.

Sektionen Extern Sourcing

Inom Arbetsförmedlingens IT-avdelning bygger vi just nu upp en sektion för Extern Sourcing. För att på ett bra sätt kunna stödja IT-avdelningens verksamhet är målet att skapa en väl fungerande sourcingsektion som gör att verksamheten kan röra sig snabbt mot ökad digitalisering i en digitaliserad omvärld.

Ett av sektionens mål är att stödja verksamheten genom att ha kunskap och kompetens inom IT-Sourcing avseende upphandlingar och inköp av externa IT tjänster, funktioner och IT resurser m.m. Utöver sourcingkompetens skall sektionen arbeta med omvärldsbevakning av nya tjänster och funktioner samt vad leverantörsmarknaden kan erbjuda. För att lyckas behöver sektionen därför bygga mycket goda nätverk både inom och utanför myndigheten, vara innovativa då vi skapar strukturer som förenklar administrationen och upphandlingsarbetet samt att gemensamt med organisationen arbeta fram generiska dokument och rutiner.

Mot denna bakgrund söker vi nu License Manager. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Stockholm.

Ansvarsområden och arbetsuppgifter


• Vara rådgivande avseende licensfrågor
• Bereda strategiska licensfrågor till Af:s IT ledning
• Utarbeta beslutsunderlag till sektionschefer, de olika ledningsgrupperna inom IT
• Optimering av processer för livscykelhantering av licenser
• Omvärldsbevakning inom området
• Styra och följa upp avtalen med våra licenspartners
• Kommunicera med verksamheterna och kartlägga deras behov
• Analys av nyttjandemönster och framtida behov
• Vara uppdaterad på de största licensutgivarnas modeller
• Analysera licenspåverkan vid infrastrukturella förändringar
• Löpande bevaka, följa upp och dokumentera samt rapportera Af:s licensnyttjande
• Leda och/eller delta i licensrevisioner
• Licensfrågor vid tjänsteutveckling samt tjänsters prissättning
• Budgetarbete och budgetuppföljning

Eftersom sektionen är under uppbyggnad kan även andra arbetsuppgifter inom området sourcing komma att bli aktuella.

Kvalifikationer 


• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning med inriktning mot upphandling och inköp
• minst 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet
• gedigen erfarenhet av de vanligaste licensieringsmodellerna för de större programvaruleverantörerna som Microsoft, Oracle, Adobe m.fl. 
• Erfarenhet av avtalsskrivning och avtalshantering
• Erfarenhet av att tolka avtal (avtalsjuridik)
• Mycket god förmåga i att kommunicera på  svenska i tal och skrift
• du behärskar engelska (tal och skrift på en god nivå)

Vill du veta mer om vad vi söker till denna tjänst, läs mer via denna länk: https://www2.arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss


Mer om oss och vad vi erbjuder

IT-avdelningen sitter nu på Hälsingegatan 40 i Stockholm. Under 2019 kommer vi att flytta till helt nya lokaler i Solna. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Vi har goda anställningsvillkor, t ex bra semesteravtal, bra gruppförsäkringar, möjlighet till löneväxling, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Läs mer om oss på www.arbetsformedlingen.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev märkt med diarienummer Af-2018/0061 0637 senast 2019-01-31 via vårt rekryteringssystem alternativt kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sophie Karlsson 08 – 452 33 37 eller sophie.karlsson@se.experis.com. Intervjuer och urval sker löpande.

Kontaktpersoner

Anneli Riesbeck, Sektionschef, 010-487 01 69
Seko: Mats Lundström, 010-486 67 35 eller Ulf Törnkvist, 010-487 04 46
Saco-S: Andreas Deniz, 010-486 21 98
ST: Arne Lundström, 010-486 66 98 eller Carin Carlberg-Berglund, 010-487 62 23

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 december 2018

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024