Licenskoordinator till Pensionsmyndigheten IT

Licenskoordinator till Pensionsmyndigheten IT

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen.

Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25,1 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Vi på Pensionsmyndigheten hanterar åtta miljoner användare och värden upp till tio procent av Sveriges BNP. Det vi gör är viktigt på riktigt, vilket ställer höga krav på teknik, användbarhet, säkerhet och oss som jobbar här - inklusive våra arbetssätt.

Eftersom vi är övertygade om att vi möter dessa krav bäst om vi alla är motiverade och mår bra, så har vi valt att jobba agilt i linje med SAFe (Scaled Agile Framework) i vår verksamhetsnära IT-utveckling. Vi strävar hela tiden efter att hitta innovativa och kreativa lösningar både för våra kunder och som myndighet.

Arbetsbeskrivning
För att förstärka vårt IT-inköpsteam söker vi nu en strukturerad och driven kollega med licenser som fokusområde inom teamet IT-inköp. Vi söker dig som tycker om att arbeta självständigt men gärna är en del av ett bra team. Du samverkar med övriga i teamet för att tillsammans med våra intressenter säkerställa att en optimerad licensportfölj.

Som licensspecialist fyller du en viktig funktion kring att säkerställa att vår licensportfölj väl möter organisationens behov och ständigt är optimerad utifrån dessa behov, samt tekniska och avtalsmässiga förutsättningar. Teamet ansvarar också för IT-inköp, avrop, leverantörsstyrning och avtalsförvaltning.

I rollen ligger också ansvar för licensoptimering, uppföljningar licensförnyelser och licensrevisioner. Du jobbar nära våra licenspartners och leverantörer.

I uppdraget ingår att:

- samordna IT-avdelningens och övriga myndighetens licenser
- hantera beställningar
- medverka vid avrop och revisioner.
- arbeta proaktivt samt hålla avstämningar kring licenser med de andra avdelningarna
- stötta myndigheten vid frågor avseende licenser
- diarieföring av avtal och beslutsunderlag
- ansvar för myndighetens konsultmäklaravtal och avrop av IT-konsulter
- omvärldsbevakning

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning eller motsvarande dokumenterad erfarenhet
- dokumenterad erfarenhet av minst 3 års arbete inom licenshantering och mycket god kunskap om licensmodeller och licensvillkor
- erfarenhet av att bereda inför- och genomföra revisioner
- erfarenhet inom ekonomisk uppföljning, budgetarbete och prognostisering
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska

Det är meriterande om du också har:

- erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från offentlig sektor
- erfarenhet av avrop och upphandlingar
- erfarenhet av leverantörsstyrning/leverantörsstyrningsmodeller
- erfarenhet av förvaltningsprocesser

Egenskaper 
För att trivas i rollen tror vi att du uppskattar att arbeta i team, men också att samverka brett med många kontaktytor inom och utanför det egna teamet. Du får en hög grad av frihet och vi förväntar oss att du tar ansvar, är nyfiken på nya lösningar och att du har en stark drivkraft att få saker gjorda. Du är strukturerad och gillar ordning och reda, du kan snabbt skapa dig en överblick kring ditt arbete och göra relevanta prioriteringar. Du besitter en god kommunikativ och pedagogisk förmåga och drivs av goda relationer och dialoger.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt 
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi förbehåller oss rätten att tillämpa provanställning om 6 månader vid behov. Tjänsten kan placeras i Stockholm eller Luleå som är IT-avdelningens kärnorter. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet.

Vi sitter i ljusa och moderna lokaler. I Luleå sitter vi i helt nybyggda lokaler på Porsön vid Science Center i anslutning till universitetet. Vårt kontor i Stockholm är i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana. Vi erbjuder hybrid arbetssätt och arbetsplats med möjlighet till distansarbete hemma och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren. 

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. IT-avdelningen driver sedan en tid tillbaka ett initiativ för att öka medvetandegrad och fokus på jämställdhet.

Arbetspsykologiska tester kommer att förekomma i urvalet.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Välkommen med din ansökan snarast dock senast den 20 augusti 2023.

Ansök här: https://pensionsmyndigheten.varbi.com/se/what:job/jobID:645962/

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 juli 2023
  • Ansök senast: 20 augusti 2023

Liknande jobb


26 april 2024

Solution Delivery Lead

26 april 2024

Product Owner, Online Services

26 april 2024

Product Owner

26 april 2024