LOGISTIKKONSULT INOM EXPORTKONTROLL

LOGISTIKKONSULT INOM EXPORTKONTROLL

Arbetsbeskrivning

På XCPartner drivs vi av att förverkliga företags ambitioner att skapa effektiva processer för att efterleva svensk och utländsk exportkontroll. Vill du jobba på ett mindre bolag med stora möjligheter att utvecklas? Då kanske det här är din nästa utmaning!

Om företaget
XCPartner är engagerade i Exportkontroll. Vi arbetar med företag som på något sätt berörs av regelverk kring krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden. Där vi hjälper våra kunder att säkerställa efterlevnad av den lagstiftning som råder för exportkontroll, genom att hitta effektiva arbetssätt och rutiner som är väl anpassade för dem.

Dina arbetsuppgifter
Som Logistikkonsult inom Exportkontroll utgör du ett stöd för företag att hitta de metoder och systemstöd som gör det ”lätt att göra rätt”, och därmed följer de lagar och regler som finns inom exportkontroll på smartast möjliga sätt.

Det här innebär till exempel arbetsuppgifter som att granska viktiga sändningar, både inom Sverige och för export, så att de sker på ett korrekt och säkert sätt. Då exportkontroll berör både hårdvara, mjukvara och information gäller det både sändningar som sker i fysisk form och som distribueras genom olika IT-stöd.

Ett första steg är att först bedöma om företagets produkter, mjukvara och information är föremål för exportkontroll – och på vilket sätt. Här kommer du komma i kontakt med både den svenska krigsmaterielförteckningen, EU:s lista över produkter med dubbla användningsområden (”PDA”), amerikanska regelverk (”ITAR” och ”EAR”) och sannolikt även de produktlistor som finns i den nu mycket aktuella sanktionslagstiftningen mot Ryssland.

Ofta resulterar arbetet ovan i att våra kunder kan behöva hjälp med att söka tillstånd. Till exempel för tillverkning av krigsmateriel, ingå samarbetsavtal eller exportera PDA / krigsmateriel. Våra kunder har också ett ansvar att rapportera sina aktiviteter efter varje årsslut, även där är XCPartner behjälpliga.

Arbetsuppgifterna sker i nära dialog med alla de olika funktionerna hos kundföretaget som berörs, och därmed kommer du i rollen att få många kontaktytor – såsom inköp, R&D, IT och försäljning. Det händer också att kunderna önskar att vi är med i dialoger med deras kunder och leverantörer.

Arbetsuppgifterna är varierande då du kommer arbeta 50% interim hos en större kund och resterande 50% delas mellan XCPartners interna behov samt i mindre uppdrag hos andra kunder.

Exportkontroll är numer ständigt högaktuellt, och då ett stort ansvar läggs hos företag och myndigheter att själva hitta säkra rutiner i interna efterlevnadsprogram innebär det att exportkontroll är ett tillväxtområde.

Arbetet sker i nära samarbete med din kollega, såväl vid upplärning, utbildning och vid arbete hos kund. Denna roll kommer för dig som har rätt driv få en arbetsgivare som generöst kommer dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter och du kommer på så sätt att kunna vara med och bygga upp något nytt.


Din profil
Vi söker dig som är nyligen examinerad från universitetsutbildning inom ekonomi eller relevant ingenjörsutbildning. Har du ett intresse av logistik/teknik och är utbildad eller har erfarenhet av att arbeta med exportkontroll är det meriterande.

För att kunna sätta sig in och ge IT-stöd till externa kunder kring tekniska frågeställningar ser vi att det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med olika affärssystem, gärna IFS, samt goda kunskaper i Excel, Word och PowerPoint. Du arbetar strukturerat och har god förmåga att planera och organisera ditt eget arbete.

På det personliga planet är det viktigt att du har ett accepterande förhållningssätt till andra människor. Du har god samarbetsförmåga och en positiv inställning gentemot andra. Tjänsten kräver att du har goda kunskaper i tal och skrift på svenska och engelska.


Ansökningsförfarande
I denna rekrytering samarbetar XCPartner med Skill. Till en början är detta en konsultinhyrning på 6 månader med mycket goda chanser till en fastanställning på XCPartner efter detta. Vi tillämpar löpande urval, sök därför redan idag! Logga in eller registrera ditt CV på www.skill.se.Vid frågor kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsult Andreas Schmidt, andreas.schmidt@skill.se.

Om oss
Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech. Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag.People change – everything.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skill Rekrytering & Bemanning AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2022
  • Ansök senast: 3 juli 2022

Liknande jobb


Lageroperatör -Landskrona

Lageroperatör -Landskrona

13 maj 2024