Lokalstrateg till nystartad avdelning

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar för att skapa ett långsiktigt hållbart Katrineholm. Verksamheten inom förvaltningen omfattar utöver miljö- och hälsoskydd och miljöstrategiskt arbete också bland annat plan- och bygglov, infrastrukturplanering och energirådgivning.

Vill du vara med och bygga upp en helt ny avdelning i rollen som lokalstrateg? Efter en genomlysning av hur kommunens egenägda fastigheter förvaltas samt hur kommunens strategiska lokalresursarbete utförs har en ny fastighetsavdelning implementerats och söker nu förstärkning. Tillsammans med tre kollegor och fastighetschef får du i denna roll möjlighet att vara delaktig i utvecklingen av rutiner och processer av gällande kommunens den strategiska mark- och lokalförsörjningen för att möta framtida behov!

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder en roll som lokalstrateg där du ansvarar för kommunens strategiska lokalplanering och försörjning. Du ser till att kommunens verksamheter erbjuds ändamålsenliga och kostnadseffektiva lokaler samt att fastighetskapitalet nyttjas på bästa sätt. Vidare har du ett internt fokus på att arbeta för kommunens och förvaltningarnas bästa gällande framtida lokalförsörjning. Baserat på våra verksamheters behov ansvarar du för framtagande av funktionsprogram, där du är avtalsansvarig gentemot det kommunägda fastighetsbolaget KFAB.

Som lokastrateg har du beställaransvar gentemot externa hyresvärdar. Du ansvarar som kommunens fastighetsägare för framskrivning av beslut i lokalfrågor vid ny-, om- och tillbyggnader samt avyttringar med tillhörande uppföljning och återrapportering.

Exempel på ytterligare arbetsuppgifter:
• Utveckla och uppdatera kommunens lokalförsörjningsprocess.
• Leda lokalarbetsgruppen och vara föredragande i styrgruppen för lokalsamordning.
• Analysera fastighetsekonomiska konsekvenser.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Högskoleexamen inom fastighetsförvaltning. Alternativt annan utbildning och/eller erfarenhet vi bedömer som likvärdig.
• Erfarenhet av arbete med strategiska frågor inom fastighetsbranschen och genomförande av fastighetsekonomiska analyser.
• Arbetslivserfarenhet från roller som lokalstrateg, förvaltare, projektledare eller liknande.
• Erfarenhet av relationsskapande arbete med mycket kundkontakt.
• Goda IT-kunskaper.
• God kommunikativ förmåga i det svenska språket, tal och skrift.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med lokalförsörjningsprocesser i kommunal verksamhet.
• Erfarenhet av att driva förändringsarbete och utveckling av fastighetsområdet.
• Erfarenhet av projektledning.
• Kunskap om fastighets- och avtalsjuridik, upphandling och förhandling.
• Kunskap om fastighetsförvaltning och byggnadsteknik.

Rollen kräver att du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter, självständigt driver arbetet framåt och har en förmåga att fatta egna beslut. Som person är du trygg, stabil och har lätt att anpassa samt förhålla dig till olika situationer. Du är helhetsorienterad, identifierar visioner och långsiktiga mål samt planerar aktiviteter för att nå dit. Du motiveras av komplexa frågor och är inte rädd för att analysera och bryta ner komplicerade problem för att nå resultat. I din kommunikation är du tydlig, inlyssnande och anpassningsbar efter situation och sammanhang.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Eva Frykman
0150-576 61
Verksamhetscontroller Lisa Mossberg
0150-571 97
Reception samhällsbyggnadsförvaltningen
0150-577 00
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0150-570 00
Miljöinspektör Jenny Herbertsson
0150-576 65
nås via kommunens växel SACO/Naturvetareförbundet
0150-570 00
nås via kommunens växel Vision
0150-570 00
Expedition
0150-576 60
Planarkitekt Erik Bjelmrot
0150-571 96
Planarkitekt Marie Malmström
0150-571 88

Sammanfattning

Besöksadress

Fredsgatan 38 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Drifttekniker

21 maj 2024

21 maj 2024