Lönehandläggare

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.


HR-ENHETEN är en del av kommunstyrelseförvaltningen och har sitt kontor beläget i kommunhuset på Ekerö intill Ekerö centrum. Till oss kommer du med bil eller buss från Brommaplan alternativt med färja från Slagsta. Vi är idag 11 medarbetare som arbetar med operativa och strategiska frågor inom HR och lön. Tillsammans ger vi det stöd som kommunledning och verksamhetsansvariga behöver inom arbetsrätt, arbetsmiljö, rehabilitering/hälsa, rekrytering, lön och förhandling.

Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning
Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser. Vi är tre lönehandläggare och en lönehandläggare med arbetsledaransvar som tillsammans hanterar ca 2 200 löner varje månad. Vi arbetar i lönesystemet eCompanion och har Schema/bemanning för schemahantering. Lönefunktionen är en del av HR-enheten och leds av HR-chefen.

Arbetet som lönehandläggare hos oss innefattar hela löneprocessen, vilket innebär ansvar för att registrera underlag, göra kontroller, rättningar, lönekörningar och att arbeta med kvalitetssäkring. I arbetsuppgifterna ingår bland annat rapportering till myndigheter, semester- och årsskifteshantering. Tillsammans med dina kollegor säkerställer du att informationen i lönesystemet inför lönekörningarna är korrekt och vid behov felsöker och rättar. Arbetet innebär både interna och externa kontakter. Internt förväntas du stödja chefer och medarbetare i kommunens verksamheter på ett konsultativt sätt. Du introducerar, utbildar och ger support till chefer och medarbetare i vårt löne- och HR-system. Vi ger support till chefer och medarbetare via vårt ärendehanteringssystem, telefon eller via Teams.

Vi arbetar ständigt med att förbättra och utveckla arbetssätt, så att löneprocesserna fungerar enkelt och effektivt. Hos oss har du god påverkansmöjlighet. Vi arbetar aktivitetsbaserat, vilket innebär att vi inte har några egna rum eller fasta placeringar. Vi väljer arbetsplats utifrån arbetsuppgift och vi ser positivt på möjligheten till visst distansarbete. Hos oss är inflödet av underlag, mail och telefonsamtal gemensamt för hela lönefunktionen. Det är därför viktigt med samarbete, kommunikation och gemensamma arbetssätt/rutiner. Vi som jobbar tillsammans på HR-enheten trivs bäst när hela enheten presterar och känner arbetsglädje.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har ett genuint intresse för lönefrågor och en relevant utbildning och/eller erfarenhet av arbete som lönehandläggare inom kommun. Du har kunskaper i lönearbetets olika delar samt förståelse för hur lagstiftning och kollektivavtal styr och påverkar arbetet.

För att du ska lyckas med uppdraget:


• du är serviceinriktad; du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra
• du är professionell, konsultativ och pedagogisk i ditt förhållningssätt
• du är nyfiken, söker aktivt rätt på information utifrån olika frågeställningar och stimuleras av problemlösning
• du har förmåga att ta egna initiativ till utveckling, ser förbättringsmöjligheter både utifrån användarnas perspektiv och i vårt interna arbete
• du är intresserad av att lära nytt och bevakar aktivt vilka förändringar som är på gång inom yrkesområdet

Det är ett krav att du har goda kunskaper inom IT och särskilt inom lön- och HR-system. Tjänsten kräver att du har hög servicekänsla, är noggrann, positiv, ansvarstagande, lyhörd och har en god samarbetsförmåga. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är en förutsättning för rollen. Stor vikt kommer läggas vid ovannämnda personliga egenskaper. 

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av schema/bemanningsfrågor utifrån ett löneperspektiv
• förståelse för sambandet mellan lön och ekonomi utifrån ett redovisningsperspektiv

Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun


Om Ekerö kommun


Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.


Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.


För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.


Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 november 2021
  • Ansök senast: 24 november 2021

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Administratör

Administratör

25 mars 2024