Lönekonsult

Arbetsbeskrivning

Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 16 000 studerande och drygt 1 200 anställda.

Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten.



Beskrivning
Personalavdelningen ansvarar för att stödja verksamheten och dess chefer i både operativt och strategisk personalarbete.

Några av de områden vi arbetar med är rekrytering, omställning, arbetsmiljö, rehabilitering, ledarutveckling och lika villkor. Vi utvecklar också processer och policys inom hela HR- området. Vidare ansvarar avdelningen för att universitetets anställda får löner och andra ersättningar utbetalda och att anställda informeras om anställningsvillkor. Universitetet använder personal- och lönesystemet Primula. På avdelningen finns idag tio HR-specialister och fyra lönekonsulter.

Arbetsuppgifter
Som lönekonsult kommer du att arbeta med administration av löneunderlag, intyg, upplysningar till myndigheter och arkivering. Du kommer att ansvara för hela flödet i lönearbetet, bland annat avvikelseregistrering, semesterhantering, sjukregistrering, förmåner och skatter. En viktig del av arbetet är också att svara på frågor från chefer och anställda om bland annat egenrapportering, löneutbetalningar, löneadministrativa rutiner, lagar och avtal samt övriga frågor som rör ditt arbetsområde. Arbetet är teambaserat vilket innebär att du kommer att ingå i en grupp med fyra lönekonsulter som tillsammans planerar, genomför och utvecklar arbetet. I ditt dagliga arbete samarbetar du också med HR-specialisterna på personalavdelningen.

Kvalifikationer
För anställnigen krävs treårig gymnasieutbildning. Helst ska du också ha eftergymnasialutbildning inom det personal- och/eller det löneadministrativa området, till exempel YH-utbildning till lönespecialist. Vidare krävs aktuell erfarenhet från det löneadministrativa området och grundläggande arbetsrättsliga kunskaper. Om dina erfarenheter kommer från arbete inom det statliga området samt om du arbetat med Primula är det en fördel.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och det är bland annat viktig att du är ansvarstagande, har god samarbetsförmåga, ett noggrant och strukturerad arbetssätt samt att du kan hantera arbetstoppar. Du har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och helst även på engelska. Det är viktigt att du har ett positivt förhållningssätt, lätt för att lära dig nya saker, är flexibel och tycker om att ge god service. Goda kunskaper i Word och Excel är ett krav.

Villkor Anställningen är tidsbegränsad på heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Anställningen är tidsbegränsad i två år.

Ansökan görs i universitetets rekryteringsverktyg MyNetwork som du når genom att logga in här nedan. Till ansökan bifogas personligt brev och CV med dokumenterad beskrivning av kvalifikationer i förhållande till anställningen och dess innehåll.

Sista ansökningsdag är den 10 juli.

Välkommen in med din ansökan!

Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlstads Universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • 100%. Tillträde: Enligt överenskommelse visstidsanställning
  • Publicerat: 17 juni 2016

Liknande jobb


Administratör

Administratör

25 mars 2024