Lönekonsult

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!Vill Du jobba vid lönecenter?

Vi söker en lönekonsult till vårt gemensamma lönecenter för Piteå och Älvsbyns kommuner
Lönecenter är en verksamhet som är ett resultat av ett samverkansprojekt mellan Piteå och Älvsbyns kommun. Inom området löneadministration så har Piteå och Älvsbyns kommun beslutat att göra gemensam sak och skapa en lösning som långsiktigt kan möta verksamheternas behov av smarta stödprocesser och där alla kunder ska få samma goda service och kvalitét.

Det gemensamma lönecentret gör det lättare att långsiktigt säkerställa kvalitet och kompetens. Verksamhetens huvuduppdrag är att säkerställa och leverera så att kommunernas medarbetare får rätt lön i rätt tid. Lönecenter levererar kvalificerade tjänster med hög kvalitet och tillhandahåller standardiserade och väldefinierade processer i ett sammanhängande serviceutbud till kund. Lönecenters uppdrag är att administrera löner, ansvara för systemadministration samt pensions- och försäkringsfrågor.

Lönecenter är placerat i Älvsbyns kommun och är en fristående resultatenhet som leds av en egen chef. I linjeorganisationen är resultatenheten direkt underställd kommunchefen i Älvsbyns Kommun. Enheten är intäktsfinansierad och får ersättning för de utförda tjänsterna från samverkansparterna i de båda kommunerna, samt kommunernas tillhörande bolag, i Älvsbyn och Piteå.
I lönecenter administreras ca 7 000 löner varje månad. Lönecenter består av chef, lönekonsulter, systemadministratör och pensionsförsäkringshandläggare, totalt ca 10 personer.
Vi erbjuder Dig ett spännande uppdrag där Du får vara med och medverka till ett aktivt utvecklings- och förändringsarbete tillsammans med chef och kollegor, där målet är att skapa likvärdiga rutiner och arbetssätt.

Vi söker lönekonsult
Är du noggrann, strukturerad och brinner för att ge god service? Har du ett genuint intresse av att arbeta med löneadministration?

Arbetsuppgifter
Som lönekonsult arbetar du med support, administration och kontroll av det underlag som ligger till grund för löneprocessen från anställning till avslut.
Din roll innebär bland annat:


• Lönehantering, registrering, avstämningar, kontroll, kvalitetssäkring, uppföljning
• Avvikelserapportering-Chefsstöd och support
• Planera och genomföra utbildningar för chefer och personal i personalsystemet Personec P med tillhörande applikationer och avtalsfrågor.
• Redovisning och rapportering till myndigheter, ex kontrolluppgifter
• Personalekonomi, statistik

Din profil
Vi söker dig med tidigare erfarenhet av löneadministration och du får gärna ha kunskap inom kommunala verksamheter. Som person är du strukturerad och noggrann i ditt sätt att arbeta. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och tar ansvar för din uppgift. Vidare ser vi att du är trygg och stabil och tillmötesgående i ditt bemötande. Att du har intresse, en vilja samt förmåga att hjälpa andra ser vi som en självklarhet för att passa i rollen.

Du är serviceinriktad, har förståelse för att vi är till för andra och drivs av viljan att underlätta för dem vi är till för. Du har självfallet goda kunskaper och ett brinnande intresse för lönehantering/löneadministration. Du kommer att arbeta nära våra kunder vilket kräver att Du har lätt att förstå och sätta dig in i våra kunders behov.

Du tycker om att arbeta i team, är stresstålig, utåtriktad och har en praktisk attityd till problemlösning. Som person är du ansvarstagande, noggrann och har ett konsultativt arbetssätt. Vi värdesätter att du har god analytisk förmåga, är flexibel och självständig. Meriterande är om du har arbetat med lönesystem såsom, Visma Personec P och Visma Agda PS.

Kvalifikationer
Du har lämplig eftergymnasial utbildning med personaladministrativ inriktning, eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har god kunskap i kollektivavtal inom kommunala sektorn, samt har lätt att förstå och läsa avtal. Du är väl förtrogen med att använda IT-stöd i arbetet.

Allmänt för tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast eller efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Vi tillämpar individuell lönesättning, ange löneanspråk. 
Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt en ökad mångfald inom alla yrkesområden.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 2023-07-31
Urval sker löpande, och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Älvsbyn är Norrbottens pärla.

I vår kommun får 8 200 människor möjligheten att arbeta, bo och leva nära naturen. Vi är stolta över skolorna för de yngre och omsorgen av de äldre. Många är engagerade inom föreningslivet och det gör vår kommun levande och livskraftig.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Älvsbyns kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juni 2023
  • Ansök senast: 31 juli 2023

Liknande jobb


Administratör

Administratör

25 mars 2024