Lönekonsult till Statens servicecenter, Lund

Lönekonsult till Statens servicecenter, Lund

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Denna tjänst ligger under avdelningen för lönerelaterade tjänster och på enheten för lönetjänster Lund. I dagsläget arbetar cirka 10 medarbetare på enheten som präglas av en gemenskap i arbetet där du tillsammans med dina kollegor planerar, genomför och utvecklar ert arbete.

I Lund växer vår avdelning och vi söker nu efter lönekonsulter till enheten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som lönekonsult arbetar du med löneadministration och hantering av frågor från kund, besvarande av ärenden från arbetstagare och chefer i frågor rörande lagar, avtal och författningar. Vårt arbetssätt är teambaserat och fordrar att du uppskattar att arbeta i grupp mot gemensamma mål.
Du kommer att ha kontakt med chefer, medarbetare och personalfunktioner hos kundmyndigheterna samt andra myndigheter och externa parter. Du kommer exempelvis att hantera runt 500-1000 löner per månad för flera olika myndigheter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
•Yrkeshögskoleexamen (färdigställd senast juni 2022) som lönespecialist eller minst 2 års arbetslivserfarenhet inom löneområdet där lönehandläggning har varit den huvudsakliga arbetsuppgiften. 

Vidare ska du ha följande förmågor:
•Att skapa struktur i ditt arbete
•Att säkerställa kvalitet och leverans
•Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
•Att ge god service
•Att engagera och driva arbetet framåt
•Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
•Att ha förmåga att kunna samarbeta och bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat

Dessutom är det meriterande om du har:
•Erfarenhet av arbete med löneadministration inom offentlig förvaltning
•Arbetat med lönesystemet Primula
•Erfarenhet och tillämpning av lagar och avtal inom löneområdet

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 38.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 13 september 2022.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 augusti 2022
  • Ansök senast: 13 september 2022

Liknande jobb


Administratör

Administratör

25 mars 2024