Lönespecialist

Arbetsbeskrivning

Är du en självgående och driven Lönespecialist som alltid strävar efter ett effektivt arbete? Vill du tillhöra ett team som är med på resan att bygga upp Nordens mest expansiva byggkoncern? Vi söker nu dig som är en erfaren Lönespecialist till vårt team på Serneke Group!

Tjänsten är på heltid och är ett föräldravikariat med start runt årsskiftet 2021 fram till juni 2023. Goda möjligheter till förlängning finns. Driver du eget företag finns möjlighet att gå in som underkonsult.

Om rollen
I rollen som Lönespecialist kommer du att ansvara för både lön- och personaladministration för våra drygt 1200 medarbetare. Huvuddelen utgörs av ansvar för hela löneprocessen för tilldelade bolag i koncernen där du självständigt hanterar lönekörning och alla närliggande arbetsuppgifter. Den andra delen av tjänsten är att hantera personaladministrativa arbetsuppgifter där du har mycket kontakt med våra kollegor inom HR-funktionen, personalansvariga chefer och medarbetare inom företaget. Det är viktigt att du säkerställer samtliga personal- och lönerelaterade processer för att garantera att de uppfyller såväl legala perspektiv som företagets förväntningar och krav. Du rapporterar till vår Lönechef och ingår i en grupp av sex medarbetare inom Löne och HR-administration.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

- Säkerställa att löneprocessen efterlevs
- Hantering av samtliga personaladministrativa system
- Hantering av tidrapportering
- Förberedande löneadministration (avtal-, lön- och frånvarohantering)
- Tolkning och efterlevnad av kollektivavtalet kopplat till lön
- Förmånsadministration, inklusive friskvård
- Pensions- och försäkringsadministration
- Personalstatistik
- Avstämning mot ekonomi/redovisning
- Frånvarohantering (hantering av läkarintyg m.m.)
- Bevakning av anställningsavtal, visstidsanställningar, semesteruttag etc.
- Administrativt stöd i HR-processer
- Rådgivande stöd till chefer och medarbetare


Din profil
Vi söker dig som har minst fem års erfarenhet av löne- och personaladministration samt en eftergymnasial utbildning inom lön. För att lyckas i tjänsten har du gedigen kunskap om pensions- och försäkringslösningar, samt van att tolka olika kollektivavtal med bäring på lön och ersättning. Vidare är du en dokumenterad god administratör med mycket höga färdigheter i Office-paketet, primärt inom excel och word. Det är starkt meriterande om du har erfarenhet från Bygg- och fastighetsbranschen, erfarenhet av Agda PS samt kollektivavtal inom Byggföretagens avtalsområde. Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift.

Som person är du positiv, lösningsorienterad och kommunikativ. Du har ett genuint intresse för lön- och HR-frågor och arbetar noggrant, självgående och strukturerat. Du kommer att ingå i HR-funktionen och arbeta i tätt samarbete med övriga lönespecialister. Eftersom vi är ett företaget som fortsätter att växa är det viktigt att du är framåtsträvande och van vid att arbeta med ständiga förbättringar och trivs i en föränderlig arbetsmiljö. Att effektivisera ditt arbete och agera handlingskraftigt är därför en självklarhet för dig.

Vi erbjuder 
En stimulerande arbetsplats med framåtanda och gemenskap. Serneke som organisation präglas av engagemang, mod, respekt och enkelhet och det finns en stor vilja att stötta och hjälpa varandra på alla nivåer inom organisationen. Hos oss erbjuds du ett flexibelt arbetssätt med mycket eget ansvar och stora möjligheter att utvecklas både yrkesmässigt och som person. Du blir en del av ett HR-team som idag består av ca 20 personer.

Information och ansökan
Om du har frågor eller funderingar rörande tjänsten är du välkommen att höra av dig till vår Gruppchef Lön Ida Claesson på: Ida.Claesson@serneke.se eller till Rekryteringsspecialist Anna Berggren via Anna.Berggren@serneke.se.

Är tjänsten något för dig? Ansök genom att bifoga CV eller din Linkedin-profil. Sista ansökningsdag är söndagen 10:e oktober, men sök redan idag då urval sker löpande.

Vi genomför bakgrundskontroller på slutkandidater.

Om Serneke
Serneke är en av Sveriges största byggkoncerner som är verksam inom bygg, anläggning, fastighetsstyrning och projektutveckling. Bolaget startades 2002 och är numera rikstäckande med huvudkontor i Göteborg. Vår kärnverksamhet är organiserad i Serneke Sveriges fem regioner; Väst, Öst, Syd, Mitt och Norr. Koncernen har drygt 1 200 anställda.

Serneke är inte som andra byggbolag. Vi driver utvecklingen framåt genom att utmana normer, tänka annorlunda och hitta nya lösningar på gamla problem. För våra kunder, samhället och nästa generation. Vårt mål är att uppfattas som det mest nytänkande, engagerade och dynamiska bolaget i branschen. Vi brinner för samhällsnytta och ser ett stort värde i att bygga med idrott och hälsa i fokus.

Kontaktpersoner på detta företaget

Celie Weinhöfer
+46 70 431 50 50
Linnéa Mattsson
0736876240
Jeanette Britan

Karina Andersson
0728556377

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Serneke
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 september 2021
  • Ansök senast: 10 oktober 2021

Besöksadress

Nitgatan 6 , Alingsås
None

Postadress

Nitgatan 6
Alingsås, 44138

Liknande jobb


Administratör

Administratör

25 mars 2024