Lösningsarkitekt med fokus på samverkan

Arbetsbeskrivning

Lösningsarkitekt med fokus på samverkan

Utbetalningsmyndigheten
Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av
innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest
spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!


Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra
välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du kommer få en arbetsgivare
som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant,
innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik
spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten


Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att
förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att
förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras
genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att
välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter


Tjänsten som lösnings- och integrationsarkitekt är placerad vid CIO-staben som har det samlade ansvaret
för myndighetens arkitektur. Myndighetens uppdrag kommer att delvis utföras i egen regi men även i
hög grad genom samverkan med olika aktörer. Som arkitekt får du här möjligheten att på ett konkret sätt
bidra till uppbyggnaden av en helt ny myndighet!
Arbetet kommer att innebära eget arbete med att analysera, utreda och presentera lösningar för olika
verksamhetsdelar. Andra delar innebär samverkan med interna och externa parter för att säkerställa att
våra informationsutbyten byggs upp effektivt, skalbart och säkert. Du dokumenterar och förädlar
lösningsförslag tillsammans med utvecklare och andra projektdeltagare, internt och externt.

Vi söker dig som:


. har en universitets- eller högskoleutbildning inom till exempel systemvetenskap, teknik eller
ekonomi, alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som vi bedömer som
likvärdig,
. gedigen erfarenhet av att arbeta med lösningsarkitektur och integrationer på olika nivåer, från
koncept till teknisk implementation,
. har erfarenhet av att jobba med olika typer av integrationslösningar och tillhörande
tjänstebeskrivningar,
. har erfarenhet av att samarbeta med, och ställa krav på många olika aktörer,
. har erfarenhet av att utforma integrationer med höga krav på säkerhet och kontinuitet,
. har erfarenhet av att arbeta med betaltjänster och/eller analystjänster,
. har god kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och
engelska.
Det är meriterande om du:
. har certifiering inom arkitektur,
. har erfarenhet av utveckling av API:er,
. har god kunskap om välfärdssystemen
. har erfarenhet av integrationslösningar i staten såsom SHS, SGSI och SSBTEK.

Egenskaper


Eftersom de första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet
kommer arbetet ställa stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor
sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera
även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt driv och engagemang för
utveckling och i arbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.

God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för
idéer och argument från andra. Du är duktig på att anpassa dig efter situationen. Du är pedagogisk och
har också god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga.

Du är bra på att leda, samordna, skapa engagemang och delaktighet med ett tydligt fokus på att nå mål
och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter, visar gott omdöme och kan arbeta självständigt. Det
innebär att du kan strukturera angreppssätt, ta initiativ, sätta i gång aktiviteter och driva arbetet framåt.

Arbetet ställer även krav på god analysförmåga med vana att bearbeta och analysera omfattande
informationsmängder och göra väl balanserade avvägningar. En rättssäker verksamhet kräver att du är
kvalitetsmedveten, noggrann men också snabb och effektiv. Du arbetar för att leva upp till mål,
kvalitetsstandard och etiska principer.

I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på
hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.

Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Tjänstgöringsorten är Stockholm. Myndigheten finns i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en
tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på
myndigheten.
Resor i tjänsten kan förekomma.

Är du intresserad?


Vill du veta mer, kontakta tillträdande avdelningschefen Andreas Herne på telefon 010-175 12 40 . Vi tar gärna emot samtal från dig som
är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: UTBETALNINGSMYNDIGHETEN STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 januari 2024
  • Ansök senast: 17 januari 2024

Postadress

Hammarbybacken 31
STOCKHOLM, 12030

Liknande jobb


20 maj 2024

Projektledare IT & Digitalisering

Projektledare IT & Digitalisering

17 maj 2024