LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

LSS-handläggaren är myndighetsutövare och har att ansvara inför den politiska styrelsen att LSS-ansökningar hanteras i enlighet med gällande lagstiftning (lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, förvaltningslagen, m fl) Handläggaren ansvarar också för att verkställande samt uppföljning av beslut, sker på ett ändamålsenligt sätt.Huvudsakliga arbetsuppgifter -Ta emot ansökningar om Rådgivning och annat personligt stöd (Råd och stöd), jml. 9.1 Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS).-Utreda och bedöma personkretstillhörighet och behov.-Självständigt fatta beslut om rätt till Råd och stöd.-Överföra beslut för verkställighet.-Uppföljning av beslut och verkställighet samt omprövning av beslut.-Rådgivning och information till personal/verksamhet som utför Råd och stöd.-Information om Råd och stöd inom landstinget samt externt.-Aktivt bevaka utvecklingen inom LSS-området för implementering i myndigheten/utförande verksamhet.I uppföljningsansvaret ingår hantering av statistik till centrala myndigheter, kontakter med länsstyrelsen och socialstyrelsen i samband med tillsyn m.m. LSS-handläggaren ingår i olika nätverkskonstellationer med dels de kommunala LSS-handläggarna i länet samt även landstingens LSS-handläggare i det Mellansvenska nätverket.I avvaktan på beslut från landstingsstyrelsen om ev handikappupplysning kan innehållet i befattningen komma att justeras.För visst stöd vid handläggning/utredning finns referenspersoner i landstinget. Kvalifikationer Socionomutbildning.Gärna erfarenhet från kommunal myndighetsutövning (LSS).Datorvana och körkort.Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för tjänsten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Division Närsjukvård
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 27 oktober 2010
  • Ansök senast: 14 november 2010

Liknande jobb