LSS-handläggare

LSS-handläggare

Arbetsbeskrivning

Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat, hållbart medarbetarengagemang och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Ambitionen uppnås genom att Nacka ska vara bland de 10 procent bästa i kommunala jämförelser och kommunens verksamheter ska vara bland de 25 procent mest kostnadseffektiva kommunerna inom varje område. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.



Omsorgsenheten har som uppdrag att utreda och fatta beslut om insatser för barn och vuxna i behov av insatser så att våra medborgare kan leva under trygga och goda förhållanden.

Stödet ges i nära samverkan med den enskilde och dess anhöriga. Vi erbjuder ett brett utbud av insatser baserade på förtroende och respekt för människors kunskap, egen förmåga och viljan att ta ansvar för sin situation.

Inom sociala omsorgsprocessen i Nacka arbetar vi utvecklingsinriktat och har en modern process och organisation för att handläggningen i större utsträckning ska ske utifrån brukarens behov. Vi arbetar familjeorienterat. Vi lägger stor vikt vid hur vi på bästa sätt kan möta våra Nackabor samt förenkla handläggningen för att maximera tiden med våra kunder – vilket är viktigt för oss. Läs gärna mer om oss här: https://www.nacka.se/medarbetare/enheter/omsorgsenheten/om-enheten/

Ditt uppdrag
Arbetet som LSS-handläggare innebär i stora drag att göra kvalificerade utredningar, handlägga ärenden, ansvara för uppföljningar och ompröva beslut för målgruppen, som är personer med fysiska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar upp till 65 år.

Ett viktigt led i ditt arbete är ett gott medborgarfokus, vilket innebär att du samverkar med både externa samarbetspartner inom våra LSS-verksamheter, utförare enlig SoL, hälso-och sjukvård, skola, anhöriga och närstående samt interna samarbetspartners inom övrig socialtjänst. Nacka kommun värdesätter god och nära samverkan mellan kommunens olika enheter. Arbetet som LSS-handläggare innefattar även att informera, stödja och vägleda medborgarna till rätt stöd och hjälp.

Arbetsgruppen LSS/SoL under 65 år är en del av Omsorgsenheten och består av ett stabilt och tryggt team på 20 personer som har en härlig, positiv anda och en gedigen kunskap inom funktionshinderområdet. Arbetsgruppen är indelade i fyra grupper: LSS-barn, LSS-vuxen, personlig assistans och SoL under 65 år.

Din profil
I den här rollen söker vi dig som har socionomexamen eller motsvarande utbildning samt gärna några års erfarenhet av myndighetsutövning. Rollen kräver att du är väl förtrogen med socialtjänstlagen, LSS och andra lagar som HSL, LUSEN m.fl.

Vi lägger stor vikt vid din personlighet och söker dig som har ett empatiskt förhållningssätt, är engagerad i målgruppen och har förmågan att möta varje enskild person och dess anhöriga utifrån dennes individuella situation. För att trivas i rollen bör du ha fallenhet för att bygga relationer då du kommer ha många kontaktytor, både internt och externt. Detta gör att det är viktigt att du tycker om att samarbeta, är serviceinriktad och gärna delar med dig av din kunskap.

Vi önskar att du som söker är tillräckligt senior för att känna dig trygg med att arbeta självständigt, är initiativtagande och arbetar strukturerat. Omsorgsenheten har implementerat IBIC. Erfarenhet av arbete i datasystemen Pulsen Combine är meriterande liksom körkort.

Vi erbjuder
Du erbjuds en bred, självständig roll med möjlighet att få arbeta med något som bidrar och verkligen gör skillnad för våra medborgare. För oss är det viktigt att alla trivs på arbetsplatsen och här får du möjlighet att arbeta i en god arbetsmiljö med kompetenta kollegor och ständig kompetensutveckling genom juridisk och övrig handledning. Här får du chansen att arbeta i en kommun som har öppenhet och mångfald som sin vision och en grundläggande värdering att lita på människors kunskap, vilja och förmåga.

Blir du vår nya kollega erbjuder vi dig: friskvårdstimme, gym i huset, friskvårdsersättning, förmånscykelserbjudande samt möjlighet att växla semesterersättning mot fler semesterdagar. Arbetsplatsen ligger i Nacka stadshus i öppna, ljusa lokaler, granne med Nacka forum och 15 min med buss från Slussen och 20 minuter från Gustavsberg.

Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Provanställning kan komma att tillämpas.

Sista ansökningsdag är den 19 december, urval och intervjuer kan påbörjas innan ansökningstidens slut.



Varmt välkommen med din ansökan!





Inför rekryteringsarbetet har Nacka kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nacka kommun Osorgsenheten, LSS
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 november 2021
  • Ansök senast: 19 december 2021

Liknande jobb


Socialsekretare LSS, Myndighetsutövningen

Socialsekretare LSS, Myndighetsutövningen

14 januari 2022

LSS-handläggare till social- och omsorgsförvaltningen

LSS-handläggare till social- och omsorgsförvaltningen

13 januari 2022

LSS Handläggare till LSS barn

LSS Handläggare till LSS barn

12 januari 2022