LSS handläggare till Uppdragsavdelningen

LSS handläggare till Uppdragsavdelningen

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.
Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet.
Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Socialnämndens ansvar omfattar omsorg om äldre och funktionsnedsatta samt individ- och familjeomsorg.
All myndighetsutövning och beställning av tjänster är samlad i en gemensam uppdragsavdelning.
Uppdragsavdelningen (ca 160 medarbetare) utreder behov, fattar beslut och beställer insatser från verksamheter inom kommunens egen regi eller från externa utförare.

Avdelningen består av åtta enheter.
Vår enhet består av en utvecklingsledare, 3 psykiatrihandläggare, 10 LSS handläggare (fördelat på barn, vuxen och boende) samt 2 boendehandläggare för sociala kontrakt.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker två handläggare som ska arbeta med utredning och uppföljning av insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och av bistånd enligt socialtjänstlagen, (SoL).
Arbetet som handläggare hos oss innebär att du ska utreda behov och fatta beslut om insatser för personer med olika funktionsnedsättningar.
Det innefattar utredning och uppföljning av insatser enligt LSS och SoL.

Den ena tjänsten riktar sig främst till handläggning av vuxna personer i egna bostäder och den andra riktar sig till vuxna och barn som bor i bostäder med särskild service.

Utöver myndighetsutövningen är samverkan både internt och externt en viktig del i arbetet.
Du kommer att arbeta nära kunder och utförarverksamhet samt vara med och utforma individuella lösningar för de barn och vuxna som har de största behoven.

Du kommer att arbeta självständigt i ett litet team med eget ansvarsområde men tillhör en grupp av handläggare som fungerar som ett större team och tar hjälp av varandra vid behov.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är van att ta eget ansvar och arbeta självständigt.

Du är lojal, arbetar strukturerat och har lätt för att samarbeta med andra.

Vi söker dig som har socionomexamen, examen från högskolans sociala omsorgsprogram eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.

Erfarenhet av målgruppen personer med funktionsnedsättning, arbetsmetoden IBIC samt kunskaper i verksamhetssystemet lifecare är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, i vilken bemötande, god samarbetsförmåga och förmåga till struktur i arbetet är viktiga inslag.

Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning krävs. Det är viktigt att du är bekväm med att arbeta i en organisation med förändringar som en naturlig del.

Körkort krävs.


ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Sammanfattning

Liknande jobb


Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsutvecklare

21 maj 2024

20 maj 2024

Kurator till BUP, DBT-barnmottagning

Kurator till BUP, DBT-barnmottagning

20 maj 2024