Mariaskolan söker lärare i fritidshem

Mariaskolan söker lärare i fritidshem

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



I Stockholms stads skolor och fritidshem ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential.

För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare i fritidshem/fritidspedagoger:

- Planera, genomföra och utvärdera verksamheten med utgångspunkt från nationella mål och riktlinjer.
- Tillämpa en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer.
- Erbjuda en meningsfull fritid som utgår ifrån elevernas behov, intressen och erfarenheter.
- Inta ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt där god omsorg kombinerat med undervisning, tillsammans stimulerar elevens utveckling och lärande.

Arbetsplatsbeskrivning

Mariaskolan är en treparallellig F-9-skola på Södermalm i Stockholm, ett stenkast från Zinkensdamms idrottsplats och Tantolunden. 

På vår skola arbetar varje dag ca 870 elever och ett hundratal personal tillsammans i en anrik skolbyggnad som i år blir 128 år gammal. 

Vårt arbete med att stötta alla elevers kunskapsutveckling är en process i ständig utveckling. Vi utgår från ett helhetsperspektiv där vi tar tillvara allas kompetens. Vi strävar efter att vara ett team och arbetar med och för varandra för att kunna möta våra elever på bästa sätt. Vår värdegrund tar avstamp i vårt uppdrag i läroplanen. Alla ska bemötas med respekt och känna trygghet, arbetsglädje och framtidstro i vår skola. 

Vår personal trivs i skolan och det innebär att det finns kompetens, nyfikenhet och samarbetsglädje i personalgruppen. 


Arbetsbeskrivning

Mariaskolan har tre parallella, årskurshomogena arbetslag för klasserna i åk F-2 med integrerat fritidshem. Varje arbetslag består av tre klasser och där samverkar tre förskollärare alternativt lärare samt ca fem lärare i fritidshem/fritidspedagoger/fritidsledare. 

Vi söker dig som tillsammans med kollegor vill bedriva skolsamverkan och planera för, genomföra, följa upp och utveckla en kreativ, varierad och meningsfull undervisning i fritidshemmet. Du har regelbunden, trygg och tillitsfull kontakt med vårdnadshavare. 
 
 
Kvalifikationer

- Legitimerad lärare i fritidshem/fritidspedagog.
- Utmärkta ledaregenskaper.
- Ansvarskännande och har förmågan att planera, prioritera och variera ditt arbete utifrån elevernas och verksamhetens behov.
- Väl insatt i läroplanens alla delar och övriga relevanta styrdokument.
- Väl förtrogen med digitala verktyg som du använder på ett kreativt sätt i undervisningen samt för egen planering, uppföljning och dokumentation.
- Värdesätter samarbete med kollegor och bygger därigenom din egen och er gemensamma kompetens och utveckling. Delar gärna med dig av dina kunskaper och är samtidigt öppen för andras tankar och idéer.
- God kännedom om funktionsvariationer inom NPF samt praktisk erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd.
- Behärskar det svenska språket väl i tal och skrift. 
- Väl förtrogen med och lever upp till de yrkesetiska principerna för lärare samt har förmågan att verka för demokratiska värderingar och utgår från att alla elever är lika värda. 

Övrigt

Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden. 

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Fritidspedagog

Fritidspedagog

15 april 2024

12 april 2024