Marknads- och kommunikationschef

Marknads- och kommunikationschef

Arbetsbeskrivning

Brinner du för kommunikation och marknadsföring, att föra fram hållbara budskap och driva verksamheter framåt? Är du en entusiasmerande ledare som vill arbeta såväl strategiskt som operativt med att ta affärsområde Holmen Paper till nästa nivå?
Din Arbetsplats: Holmen är ett svenskt skogsbolag som ger kvalitetsmedvetna kunder över hela världen tillgång till förnybara produkter från den svenska skogen. Mitt i Norrköping finns affärsområdet Holmen Papers huvudkontor. Allt som allt är vi drygt 60 kunniga och engagerade medarbetare som sitter i vackert belägna lokaler vid Motala Ström med bara några minuters promenad till resecentrum. Här driver vi affärsområdet framåt med hjälp av tydlig kommunikation, noggranna marknadsanalyser, ambitiös affärsutveckling, klimatsmarta produkter och en kundservice i världsklass. Det stora engagemanget, tillsammans med den starka viljan att bidra till en hållbar framtid, är något som genomsyrar hela Holmen. Din framtida utmaning: Holmen Paper erbjuder dig en nyckelroll i ett innovativt, hållbart och exportinriktat skogsbolag i en framåtlutad bransch. I din roll har du stora möjligheter att vara med och göra skillnad i en spännande tid där Holmen satsar och investerar för att möta framtidens behov. För att du ska trivas är du en erfaren och närvarande chef, som gärna är hands-on och som brinner för affärsdrivande kommunikation och marknadsföring. Som marknadsförings- och kommunikationschef ansvarar du för Holmen Papers kommunikation och marknadsföring, externt såväl som internt. Du är även ansvarig för vår kriskommunikation och våra mediarelationer, samt för våra CSR- och sponsringssamarbeten. I nära samverkan med övriga funktioner inom affärsområdet utvecklar du nya koncept och tar ut dem till marknaden och/eller organisationen. Du planerar, genomför och följer upp ditt och teamets arbete på ett framgångsrikt sätt mot satta KPI’er. Som marknads- och kommunikationschef har du en avgörande funktion för Holmen Papers förmåga att skapa bra relationer och samarbeten med kunder, andra företag och samarbetspartners, och med bransch- och fackorganisationer. Du har budget- och personalansvar för ett engagerat team på 4 personer med hög kompetens. Du rapporterar till Senior Vice President Sales & Marketing och ingår i ledningsgruppen för sälj- och marknadsorganisationen. Du kommer även ha ett rapporteringsansvar till vd för Holmen Paper AB, och deltar i vissa av Holmen Papers ledningsmöten. I din roll bidrar du också aktivt till det koncernövergripande arbetet inom kommunikation och marknadsföring genom Holmen Group Communication Council. Tjänsten är lokaliserad till Holmen Papers kontor i Norrköping men det förekommer en del resor, främst till Holmen-koncernens kontor i Stockholm och våra produktions- och försäljningsenheter inom Sverige och Europa. För att lyckas i rollen: Du har en för rollen relevant akademisk utbildning inom kommunikation/marknadsföring och har minst tre års erfarenhet av strategiskt och operativt arbete inom kommunikation och/eller marknad. Dessutom har du tidigare arbetat med strategiskt varumärkesarbete samt med mediarelationer. Du har god kunskap och vana av att arbeta i för området relevanta system (som exempelvis Microsoft365 appar, Adobe etc). Du är trygg i din chefs- och ledarroll och har på ett framgångsrikt lett en grupp i minst tre år, där du också haft eget budgetansvar. Kunskaper i krishantering och kriskommunikation är ett krav, liksom mycket goda kunskaper i att uttrycka dig professionellt i svenska och engelska i både tal och skrift. Du behöver också ha körkort för bil. Utöver detta finns det ett antal meriterande erfarenheter och kunskaper som vi ser som mycket positivt om du har: · Tidigare ledningsgruppserfarenhet · Erfarenhet av digital marknadskommunikation · Erfarenhet av B2B eller B2C · Kunskaper i tyska i tal och skrift
Personliga egenskaper För att lyckas i rollen är du affärsmässig och agerar utifrån ett helhetsperspektiv med kunskap om den egna organisationen. Du har ett tydligt kundfokus där du etablerar och bibehåller långsiktiga kundrelationer ur ett strategiskt perspektiv. Du har en mycket god förmåga att planera, prioritera och organisera arbetet på ett realistiskt sätt där du sätter tydliga mål och bryter ner dessa i steg och delmål samt följer upp. Du är van att arbeta självständigt och driva processer framåt samtidigt som du ser brett samarbete som en förutsättning för att nå bästa möjliga resultat. Du är en trygg och stabil ledare som hanterar oväntade situationer med bevarat lugn och fokus. Du är positiv och lösningsorienterad även i utmanande situationer. Din förmåga att kommunicera tydligt, effektivt och enkelt är mycket god och du är säker och förtroendeskapande vid olika presentationssituationer. Vad vi erbjuder dig Vi erbjuder dig möjligheten att verka i ett modernt skogsföretag tillsammans med engagerade och professionella kollegor. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete med stort eget ansvar. Vi har en öppen och välkomnande atmosfär som genomsyras av våra värderingar mod, engagemang och ansvar. Här får du den bästa av två världar – en prestigelös organisation med korta beslutsvägar och samtidigt styrkan av en stabil koncern som kan göra verklig skillnad. Vi får skogen att växa och ge Holmens verksamhet utgår från kraften som finns i skogen. Träden som växer, vattnet som rusar i älvarna och vinden som blåser i trädtopparna. Det är kärnan i Holmen, en affär byggd på skogens kretslopp och de förnybara produkter vi kan skapa av detta. Våra affärsområden är Skog, Energi, Trävaror, Kartong och Papper. Vi är 3 500 medarbetare som med mod, engagemang och ansvar skapar en hållbar framtid.
Innovativa pappersprodukter av färsk fiber Holmen Paper utvecklar innovativa pappersprodukter uteslutande av färsk fiber, väl anpassade för böcker, magasin, reklam och förpackningar – områden där lätta papper med hög tjocklek och ljushet samt goda tryckegenskaper är en stor fördel. Den färska fibern är förnybar och spårbar, och kommer från hållbart brukade svenska skogar. Via våra två svenska pappersbruk och sju europeiska säljbolag erbjuder vi morgondagens papperslösningar till kunder över hela världen. Våra bruk ligger i Braviken utanför Norrköping och i Hallstavik norr om Stockholm.

Ansök redan idag!
Klicka på ansök och registrera dig i vår databas, detta för att följa riktlinjerna för GDPR. För frågor kontakta ansvarigt rekryteringsteam;


Elin Hellström 0760192399, elin.hellstrom@unikresurs.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors

Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin

Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist

örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Unik Resurs i Sverige AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2023
  • Ansök senast: 15 oktober 2023

Besöksadress

Skyttegatan 2 58230 Linköping
None

Postadress

Djurgårdsgatan 56
Linköping, 58229

Liknande jobb


Marknadschef Sverige

8 april 2024