Medicinska sekreterare till Akutmottagningen i Ystad

Arbetsbeskrivning

Gör skillnad. Varje dag.


Vill du vara med oss i händelsernas centrum? Här är ingen dag den andra lik.

Akutmottagningen är sjukhusets ingångsport och det är här majoriteten av patienterna påbörjar sin vistelse. Här möter du många människor vilket gör att arbetstempot varierar från den ena stunden till den andra. Vi har verksamhet dygnet runt och är bemannade med medicinska sekreterare måndag till fredag mellan 07.30 – 21.00 och lördag-söndag mellan 07.00 – 21.00.

”Vi är just nu inne i en spännande resa där de medicinska sekreterarnas roll befinner sig i ett utvecklingsskede. Förbättringsarbetet görs dels i syfte för att kunna avlasta sjuksköterskorna i de administrativa uppgifterna så att de kan avsätta mer av sin tid till omvårdarbete och dels för att kunna utöka verksamheten så att det finns medicinska sekreterare på plats dygnet runt” beskriver Rose-Marie som är enhetschef för de medicinska sekreterarna i Ystad.

Då akutmottagningen tar emot patienter med mycket varierande behov och åkommor inom olika specialiteter får du som medicinsk sekreterare en bred kompetens. Du är en viktig funktion och stöttar under helgen hela sjukhuset. I dagsläget är vi elva medicinska sekreterare och en administratör i teamet och söker nu fem nya kollegor för tillsvidareanställning för att stärka vårt team i kommande utvecklingsfas.

ARBETSUPPGIFTER
Välkommen till Akutmottagningen i Ystad!

Denna tjänst erbjuder ett brett arbetsfält med stor variation och goda chanser att utvecklas kontinuerligt och få nya erfarenheter.

Elin, medicinsk sekreterare, berättar att ”arbetet på en akutmottagning är varierande, ena dagen kanske du är inne på akutvårdsavdelningen och går med läkaren på ronden. Nästa dag kanske du tjänstgör i mottagandeteamet där du, tillsammans med akutläkare och undersköterska, är patientens första kontakt när de kommer till akutmottagningen. Tempot är bitvis högt och det kan bli stressigt, men i gengäld har vi en väldigt utvecklande arbetsmiljö där du hela tiden ställs inför nya utmaningar. Akutmottagningen i Ystad är i en utvecklingsfas där vi letar efter nya sätt att utföra våra arbetsuppgifter för att bli så effektiva som möjligt. Många förändringar har skett de senaste året och vi fortsätter att utvecklas. ”

Precis som Elin berättar är arbetet på akutmottagningen varierande och du arbetar i olika positioner varje dag, vilket kan innebära allt från att ha telefonansvar, postansvar, bemanna informationsluckan, gå rond tillsammans med läkare på akutvårdsavdelning eller vara med i mottagningsteamet som ansvarar för primärbedömningen.

I tjänsten ingår självklart även sedvanliga arbetsuppgifter som dokumentation i journalsystemet Melior med hjälp av Medspeech och kvalitetssäkring av remisser. Därutöver innefattar dina arbetsuppgifter även receptionsarbete i form av posthantering och telefonservice samt registreringar av patienter i Pasis, Patientliggaren och Melior samt kassa/information.

Du har du daglig kontakt med patienter, anhöriga och andra vårdgivare. Vi arbetar efter Rätt Använd Kompetens (RAK), och kan erbjuda ett varierande arbete med goda förutsättningar att utvecklas i din yrkesroll.

Tillsammans skapar vi ett team med stor bredd av kunskaper och erfarenheter som vi gärna delar med varandra!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som trivs i ett omväxlande och prestigelöst klimat och vill bidra till god stämning i gruppen. Du är flexibel och ser förbättringsmöjligheter som en naturlig del av ditt arbete. Det är också viktigt att du är en lojal medarbetare, har en hög känsla för service och ett mycket gott bemötande. Dessutom önskar vi att du, liksom oss, kan identifiera dig med och arbetar efter våra värdegrunder välkommen, drivande, omtanke och respekt.

För tjänsten är det en förutsättning att du har avslutat din utbildning i Hälso- och sjukvårdsadministration 80 p (KY) eller 400p (YH), alternativt motsvarande läkarsekreterarutbildning. För att lyckas i rollen ser vi att du har goda kunskaper inom medicinsk terminologi samt behärskar det svenska språket i både tal och skrift. Vi ser gärna att du är en van datoranvändare med erfarenhet av att arbeta i Melior, Medspeech och Pasis.

Vi välkomnar dig med tidigare erfarenhet i rollen liksom dig som nyligen avslutat din utbildning.

Känner du en utmaning i att ingå i vårt team där arbetsdagen präglas av fart och fläkt i utvecklingsanda? Då vill vi gärna träffa dig!

I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Region Skåne ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och en hållbar utveckling i hela Skåne. Vårt högsta beslutande organ är regionfullmäktige, som väljs direkt av invånarna i Skåne.
För att lyckas i rollen tror vi att du är en god ambassadör för våra värderingar; välkomnande, drivande, omtanke och respekt.

Skånevård Kryh bedriver akutsjukvård, planerad sjukvård, närsjukvård och primärvård på 21 vårdcentraler, barnmorskemottagningar och barnavårdscentraler.

Större delen av den akuta sjukvården bedrivs på Centralsjukhuset Kristianstad (CSK) och på Lasarettet i Ystad. Förlossningsverksamhet och vård av för tidigt födda finns i Kristianstad och i Ystad. Hässleholm har ett närsjukhus och ett ortopedisk centrum som är landets största på höft- och knäprotesoperationer.

Förvaltningen har tre uppdrag som omfattar hela Skåne; Palliativ vård och Avancerad Sjukvård i hemmet (ASiH), Ungdomsmottagningar och Dietistverksamhet inom primärvård.

På www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Farina Svedberg, Enhetschef Akutvårdsavdelningen
0411- 99 55 17
Ingeli Jadesten, Enhetschef
0411-99 55 49
Carin Gunnarsson, Enhetschef
044-309 14 40
Enhetschef Rose-Marie Persson
0411-995023
Joakim Planck - Överläkare/Enhetschef
0768- 87 00 51
Gunilla Juhlin, Chefsstöd
0451-29 88 63
Anders Caräng, Enhetschef
044-309 19 87
Morgan Lundin, Enhetschef
044-309 29 53
Mona Lindqvist, Enhetschef
0411 - 99 59 37
Kerstin Mattsson, HR-specialist
044 - 309 28 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Skåne, Skånevård Kryh, spec. närsjukvård KRISTIANSTAD
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Arbetstiden är förlagd till dag/kväll och nattjänstgöring. .
  • Publicerat: 19 oktober 2016

Besöksadress

Västra Storgatan 12 KRISTIANSTAD
None

Postadress

Västra Storgatan 12
KRISTIANSTAD, 29189

Liknande jobb


17 maj 2024

Barnmottagning, administratör

17 maj 2024

Medicinsk sekreterare till Torvalla hälsocentral välkomnas!

Medicinsk sekreterare till Torvalla hälsocentral välkomnas!

17 maj 2024

Verksamhetsadministratör

Verksamhetsadministratör

17 maj 2024