Metodhandledare till Enheten för boende i Mölndals stad

Metodhandledare till Enheten för boende i Mölndals stad

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision. Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden ”Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige.” Mölndals stad har drygt 5000 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 70 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden: IFO (individ och familjeomsorgen) och AFE (arbetsmarknad, försörjning och etablering). Förvaltningen har under flera år arbetat för mindre enheter och ansvarsområden med förutsättningar för ett nära ledarskap. Ett led i detta är att förstärka ledarskapet med metodhandledare.

Verksamhetsområde AFE består av flera enheter som arbetar med ekonomiskt bistånd, arbetsmarknad och boende. Under våren 2019 bildades en ny enhet för boende där vi har samlat alla boendeärenden. Det är till enheten som ansvarar för boende myndighetsutövning, mottagande av nyanlända och det vräkningsförebyggande arbetet som vi nu söker en metodhandledare. Tjänsten är ny på enheten men inom förvaltningen finns redan flera metodhandledarkollegor.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att metodhandleda en engagerad och kunnig arbetsgrupp som består av nio socialsekreterare med ansvar för boende.

Enhetens arbete riktar sig till en bred målgrupp som befinner sig i eller riskerar bostadslöshet. Socialsekreterarna ansvarar för både korta och långvariga biståndsärenden enligt både socialtjänstlagen och bosättningslagen. Vi ansvar dock inte för personer med behov av behandling av missbruk, omfattande psykiatriska problem eller kriminalitet. Vi har både en utredande och myndighetsutövande roll men samtidigt jobbar vi rådgivande och uppsökande i det vräkningsförebyggande arbetet. Vi jobbar pro-aktivt. Vi stöttar individen mot självständighet. Stort fokus läggs på aktiv handläggning med korta beslutsperioder och täta uppföljningar. Till stöd har vi en utförarorganisation bestående av kontraktsuppföljare, bo-sök och boendeplanering, och servicekontor för nyanlända. Vi har stolta över att ha ett gott samarbete med hyresvärdar.

Ditt uppdrag blir att vägleda socialsekreterare utifrån gällande lagstiftning och ansvarar för att ärendehanteringen sker rättssäkert genom kontinuerlig uppföljning med socialsekreterarna. Du ska ge stöd i att strukturera och prioritera i det dagliga arbetet. Du fördelar ärenden. Du ska svara för metodutveckling och hålla dig a jour med aktuell lagstiftning och forskning inom området.

I ditt uppdrag arbetar du nära enhetschef i frågor som uppföljning, statistik och verksamhetsutveckling. Du deltar vid enhetens rekryteringar, ansvarar för introduktion av nyanställda och kommunicerar information till enhetschef så denne kan fullfölja sina ansvarsområden. Enhetschef har arbetsmiljö-, personal- och budgetansvar men du är delaktig i enhetens arbetsmiljö- och målarbete.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom. Det krävs att du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning och erfarenhet av att utreda rätten till bistånd för boende. Du behöver vara väl förtrogen med gällande lagstiftning. Om du ha tidigare erfarenhet av ledarskap och kunskaper i dokumentationssystemet Treserva är det meriterande.

Som metodhandledare behöver du ha en god förmåga att skapa kontakter, samarbeta och underhålla relationer både internt och externt. På ett ansvarsfullt och självgående sätt skapar du engagemang och får andra med dig. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. I denna roll är det även viktigt att du är tydlig i din kommunikation, har en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i tal och skrift och att du har en förmåga att kunna fatta beslut. Du har ett professionellt bemötande med fokus på klienterna.

Vi söker rätt person för uppdraget och kommer att fästa stor vikt vid personliga egenskaper.

Som anställd i Mölndals stad erbjuds du ett friskvårdsbidrag om 2000 kr/år. Vi har kvällsöppet på torsdagar till kl. 18.00 och stänger kl. 15.00 på fredagar.
Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26

Sammanfattning

Besöksadress

Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


13 maj 2024

Socialsekreterare till myndighet äldre

Socialsekreterare till myndighet äldre

13 maj 2024

13 maj 2024