Metodstödjare / 1:e socialsekreterare till enheten för ekonomiskt bistånd

Metodstödjare / 1:e socialsekreterare till enheten för ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Partille kommun vill vara en hälsofrämjande arbetsplats och därför får du som medarbetare ta del av en rad förmåner såsom olika sorters fritids- och friskvårdsaktiviteter, flextid, friskvårdsbidrag, förmånscykel samt möjlighet att växla ditt semesterdagstillägg mot fler lediga dagar.

Vill du ha roligt på jobbet? Vill du komma till en arbetsplats där du kan påverka? Vill du jobba i en stabil organisation där du får utvecklas? Partille kommun är en lagom stor kommun som är lätt att få överblick över. Vi har ett gott internt samarbete inom förvaltningen och med andra viktiga samarbetspartners. Vi är tillräckligt många för att kunna göra ett gott arbete och samtidigt tillräckligt få för att kunna samarbeta på ett smidigt sätt. Tillsammans har vi fokus på att utveckla resurserna hos dem vi är till för. Varje medarbetares kompetens är viktig.

Nu finns möjligheten att bli en av oss!


ARBETSUPPGIFTER
Välkommen till oss på ekonomiskt bistånd!
Då en av våra metodstödjare går vidare till annan tjänst söker vi nu hennes ersättare.

Som metodstödjare har du en nära dialog med enhetschef och deltar i planeringen av enhetens arbete. Du håller i metod i grupp samt enskilt, tar fram rutiner och ansvarar för introduktion till nyanställda. I din roll ingår även omvärldsbevakning samt att ha god kunskap om vägledande bestämmelser ingår i arbetsuppgifterna för att kunna vägleda dina kollegor.

På enheten för ekonomiskt bistånd finns två metodstödjare vilket möjliggör att vi kan hålla fokus på våra utvecklingsfrågor. Vi består av en mottagningsgrupp, en grupp som handlägger mer långvariga biståndsärenden, en boendesekreterare, en assistent samt en budget- och skuldrådgivare. Det dagliga arbetet på enheten leds av er två metodstödjare och en enhetschef. Enheten präglas av god gemenskap, engagemang och arbetsglädje!

På enheten handläggs ekonomiskt bistånd, ansökningar om boende samt ärenden med våld i nära relation. Vi arbetar för att stärka våra kunders egna resurser och möjliggöra för dem att leva ett självständigt liv och att vara självförsörjande. Vi har ett nära samarbete med alla enheter inom förvaltningen men främst med vår arbetsmarknadsenhet som erbjuder arbetsträning, praktikanskaffning och jobbsökarverksamhet.

Just nu pågår spännande utvecklingsarbeten på enheten. Vi har extra mycket fokus på samverkan med vår arbetsmarknadsenhet och provar nya arbetssätt för att vi gemensamt ska kunna möta de utmaningar vi står inför. Vi har nyligen infört e-tjänst vilket innebär en stor förändring för våra kunder och vår egen ärendehantering. Andra områden som vi utvecklar aktivt just nu är handläggningen av ärenden som rör våld i nära relation samt processer gällande bistånd till boende. Som metodstödjare kommer du att vara en viktig del i att leda och driva utvecklingsarbetet på enheten.

Metodstödjarna inom förvaltningen som i dagsläget är nio stycken har gemensam handledning och möjlighet till nära samarbete med varandra. Vi arbetar mycket med interna samverkansmöten där vi möts över enheterna för att främja samverkan i arbetet med familjer och vuxna.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och har några års erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd, både mottagningsarbete och handläggning av mer långvariga biståndsärenden. Du bör ha ett genuint intresse för frågor som rör våld i nära relation samt bistånd till boende och vi ser gärna att du har arbetat med frågorna eller har erfarenhet av annan myndighetsutövning inom socialtjänsten. Erfarenhet av arbete med e-tjänst för handläggning av ekonomiskt bistånd och tidigare arbetsledarerfarenhet är meriterande.

Du har goda kunskaper i det svenska språket och god dokumentationsvana. Erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva, vana att arbeta i Outlook samt vana att arbeta med digitala möten via t ex Teams är ett plus.

Du är lyhörd och flexibel och har förmåga att vara drivande i processer. Du är samverkansinriktad och tydlig när du kommunicerar. Du räds inte för att ta hand om svåra samtal eller konfliktfyllda situationer. Du är lösningsfokuserad.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Urval görs löpande så skicka din ansökan så snart som möjligt.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Berkling
031-7921120
Fackliga representanter nås genom kommunen vx.
031-7921100
Åsa Berkling

Fackliga representanter nås genom kommunen vx.
031-7921000
Chef Anna Holstmark
031-7929951
fackförening Kommunal
Partille växel 0317921000
Kommunchef Robert Wedberg
031-7921007
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
031-7921000
Rekryterare Åsa Berkling
031-7921020
Förvaltningschef, Kultur- och fritidsförvaltningen Kristina Svensson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Partille kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 juli 2021
  • Ansök senast: 15 augusti 2021

Besöksadress

Gamla Kronvägen 34 43382 Partille
None

Postadress

Gamla Kronvägen 34
Partille, 43382

Liknande jobb


Socialsekreterare, Barn och ungdom

Socialsekreterare, Barn och ungdom

11 april 2024

Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024