Migrationshandläggare - arbeta på Sveriges ambassad i Beirut

Arbetsbeskrivning

Sveriges ambassad i Beirut

Vi söker dig som har arbetat minst tre år med migrationsfrågor och som är intresserad av att tjänstgöra på Sveriges ambassad i Beirut. Att arbeta som migrationshandläggare innebär varierande och utmanande uppgifter och tjänstgöring i en spännande miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du kommer under ledning av myndighetschefen att tillsammans med ansvarig tjänsteman för migrationsverksamheten ansvara för ambassadens arbete med migrationsfrågor.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att
- fatta beslut i migrationsärenden (framförallt i viseringsärenden);
- utreda och handlägga ansökningar om uppehålls- och arbetstillstånd;
- bistå den ansvarige för sektionen med uppföljning och utveckling av migrationsverksamheten;
- bistå med att arbetsleda personalen och organisera det dagliga arbetet på sektionen;
- i förekommande fall följa upp tjänsteleverantörs verksamhet gällande viseringar;
- utbilda ambassadens utsända och lokalt anställda tjänstemän inom migrationsområdet.

Det kan bli aktuellt att delta i ambassadens rapportering om migrationsfrågor och vid behov delta i och rapportera om det lokala migrationssamarbetet inom regionen.
 
Det kan även bli aktuellt att delta i eller handlägga andra vid en utlandsmyndighet förekommande arbetsuppgifter, såsom att bistå i konsulära ärenden.

Din bakgrund
Du är svensk medborgare och har för befattningen relevant akademisk utbildning eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet. Du har gedigen arbetslivserfarenhet, varav minst tre års erfarenhet av relevant lagstiftning genom arbete på Migrationsverket och/eller svensk utlandsmyndighet. Du har arbetat minst två år inom tillstånds- eller asylprövning.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du arbetar obehindrat i Wilma och office-paketet.

Tidigare erfarenhet av arbete vid utlandsmyndighet, arbetsledning och verksamhetsutveckling är meriterande. Erfarenhet och språkkunskaper från aktuell region, internationellt arbete samt erfarenhet som utbildare är också meriterande.

Dina egenskaper
Vi söker dig som har förmåga att arbeta självständigt och kan ta egna initiativ samt har förmåga att prioritera och fatta beslut, tidvis under högt tempo. Dessutom har du god samarbetsförmåga och kan lätt anpassa dig till nya och ovana miljöer. Du har även god organisatorisk och analytisk förmåga.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning i två år med eventuell möjlighet till förlängning.

Tillträde den 1 oktober 2018. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. (Tidigare medborgarskap kan dock vara ett hinder för migrationsarbete i vissa länder).

Anställningen omfattas av URA-avtalet (för mer information om detta avtal se Arbetsgivarverkets hemsida www.arbetsgivarverket.se). Detta gäller dock inte medarbetare som redan har en tillsvidareanställning i Regeringskansliet eller Sida.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om innehållet i befattningen, kontakta Jörgen Lindström som är myndighetschef, på +961 (0) 1 36 00 58, eller Tobias Axelsson, UD:s planeringsstab, på 08-405 10 00. Upplysningar om anställningsvillkor m.m. lämnas av ansvariga personalplanerare på UD, Maria Linderyd eller Eva Areskoug på 08-405 10 00. För information om ambassaden hänvisas till www.swedenabroad.se. Fackliga kontaktpersoner för UPF (Saco) och ST-UD når du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 juni 2018.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Utrikesdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 juni 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


16 april 2024

Temporary Secretary and Consular Assistant

23 juni 2022

Ambassadsekreterare

2 mars 2010

Ambassadsekreterare

26 augusti 2010