Mölndals stad söker Helpdesktekniker

Arbetsbeskrivning

Mölndals stad är under stark tillväxt med drygt 61 000 invånare och är den tredje största kommunen i Västra Götalandsregionen. Mölndal är en stad med dynamiskt näringsliv, intressant historia och naturskön miljö. Inom stadens många olika ansvarsområden arbetar drygt 5000 personer. Vårt övergripande gemensamma mål är att ge service av hög kvalitet.

Mer information finner du på vår hemsida, www.molndal.se

ARBETSUPPGIFTER
IT-utvecklingen inom Mölndals stad är inne i ett mycket expansivt skede där visioner och nytänkande är faktorer som i allt högre grad ställer krav på en effektiv och stödjande central IT-verksamhet. IT inom Mölndals stads verksamheter bygger på PC- och Mac-baserade systemlösningar i ett gemensamt övergripande datakommunikationsnät. Totalt innefattar nätverket ca 2 500 personaldatorer med ca 4 700 användare. Inom grundskolan och gymnasiet finns ca 4 000 elevdatorer och totalt ca 10 000 elever.

Under 2012 genomfördes en omfattande modernisering av den gemensamma datorplatt-formen inom kommunen. Denna plattform, som baseras på Microsofts produktutbud ligger nu till grund för fortsatt utveckling. Vidare utarbetades en ny IT-strategi för Mölndals stad som antogs av kommunfullmäktige 2012-12-12. IT-strategin beskriver en omfattande verksamhetsutveckling med hjälp av IT under en 6-årsperiod. IT-strategin kommer påverka alla förvaltningar inom kommunen och ställa stora krav på IT-avdelningen.

IT-avdelningen i Mölndals stad består av enheterna Utveckling och förvaltning med 9 medarbetare, Drift och support med 14 medarbetare samt Teleenheten med 8 medarbetare. Som ett led i att genomföra IT-strategin samt att utveckla och drifta kommunens gemensamma IT-plattform så behöver IT-avdelningen förstärka organisationen med en helpdesktekniker.

Tjänstens huvudsakliga inriktning skall vara att via telefon, epost och fjärrstyrningsverktyg ge service och support till kommunens olika förvaltningar. Som del i IT-avdelningens firstline helpdesk sker mycket av den dagliga IT-hanteringen i att ge användarsupport i form av teknikstöd, programstöd samt användarhantering i Microsoft Active Directory. I tjänsten kommer också rollen som ärendekoordinator att ingå.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• goda kunskaper i pc-hantering och Windows 7 operativsystem, Active Directory samt Microsoft Officepaket
• erfarenhet av telefonsupport

Meriterande är om du har
• kunskaper om nätverk och kommunikation
• kunskap om ITIL som ramverk
• erfarenhet av Nilex ärendehanteringssystem
Din personliga lämplighet är att
• du har ett genuint intresse kring IT
• du är stresstålig, flexibel, positiv och har stort personligt driv.
• du har förmåga att kommunicera och analysera behov och problem
• du är serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga för att skapa bra relationer inom avdelningen och med kommunens övriga verksamheter


ÖVRIGT
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Göran Werner

Christian Jönsson

Per-Olof Claesson
031-315 10 00
Marie Omerain Blomqvist
031 - 315 14 74
Magdalena Dahl

Kristian Karlson

Kay Jägrud

Kent Andersson

Fredrik Stengafvel

Kristian Karlsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mölndals stad, Tekniska förvaltningen Mölndal
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse
  • Publicerat: 7 juli 2014

Besöksadress

Göteborgsvägen 11-17 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


9 maj 2024

Helpdesktekniker till Mölndals stad

Helpdesktekniker till Mölndals stad

8 maj 2024

8 maj 2024