Myndighetschef

Arbetsbeskrivning

Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag.
Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv – för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen – en del av Hudiksvalls kommun.




ARBETSUPPGIFTER
Myndighetskontoret söker nu en verksamhetschef som med lust och energi vill vara med och utveckla myndighetsutövningen inom Social- och omsorgsförvaltningen i Hudiksvalls kommun. Verksamheten består av fem enheter samt ett team som arbetar med kvalitetsfrågor och patientsäkerhet, här arbetar ca 130 medarbetare varav 5 chefer. Du arbetar på uppdrag av förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med dina verksamhetschefskollegor som har beröringspunkter med myndighetsutövningen. Du ansvarar för att leda och driva verksamheten framåt för att skapa största möjliga nytta för invånarna i Hudiksvalls kommun. I arbetet behöver du säkerställa att medarbetarna inom ditt ansvarsområde får bästa möjliga förutsättningar att skapa god kvalitet och rättssäker handläggning för dem vi är till för.
Inom förvaltningen pågår ett stort antal utvecklingsarbeten och du förväntas medverka aktivt i förvaltningens samlade utvecklingsarbete och samverka med kollegor både internt och externt



KVALIFIKATIONER
Du är välkommen med en ansökan om du har en för området relevant högskoleexamen. För att lyckas i tjänsten behöver du ha erfarenhet som ledare på strategisk nivå i en politiskt styrd organisation. Om du tidigare varit chef över chefer så ser vi det som meriterande. Vi söker dig som har uppnått en förtrogenhetsnivå vad gäller socialtjänstens lagområden, samt anslutande lagstiftning. Du ska också känna dig trygg i rollen som arbetsgivarföreträdare bland annat i frågor avseende arbetsmiljö och arbetsrätt. Viktigt är också vilja och förmåga till förtroendeskapande relationer med de fackliga organisationerna.

Vi ser vidare att:
• Du är ärlig och tydlig när du ger feedback och vågar gå in i dialog där du agerar på ett konstruktivt sätt.
• Du tar ansvar för verksamheten i både med- och motgång, sätter invånaren i fokus samt tar ansvar för din och gruppens leverans och arbetsmiljö.
• Du som person är strategisk och kan omsätta förändringar i omvärlden till förändringar i praktiken.
• Du har god samarbetsförmåga och kan bygga tillitsfulla relationer som skapar entusiasm och arbetsglädje. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

För att lyckas i uppdraget krävs att du:
• har helhetssyn och utövar ett gott ledarskap
• är mål- och resultatorienterad och drivande i utvecklings- och kvalitetsarbete
• inger förtroende, är lyhörd och prestigelös
• har ett upparbetat nätverk och förmåga att skapa nya relationer
• är omvärldsorienterad och har intresse, engagemang samt erfarenhet av socialtjänst, myndighetsutövning och samhällsutveckling

Krav utöver ovan
• Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning.
• Utbildning inom ledarskap.
• Minst 5 års erfarenhet av och kunskap om myndighetsutövning, vad gäller SoL, LVU, LVM, LSS.
• Kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning
• Hög verbal förmåga
• Personliga egenskaper så som god självinsikt och personlig mognad.

Meriterande
• Erfarenhet av arbete med människor från olika kulturer
• Utbildning inom kvalitetsområdet
• Ekonomisk utbildning


ÖVRIGT
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.

I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.

Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare inom 300 olika yrken som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för - våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.

Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs

I och med att du ansöker om denna tjänst lämnar du också ditt samtycke till att Hudiksvalls kommun behandlar dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.hudiksvall.se/Ovrigt/Om-personuppgifter.html

Observera att vi endast tar emot ansökningar via www.offentligajobb.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef stöd- och utvecklingsenheten Annica Westerberg
0650-192 14
Enhetschef Lotta Styrman

leg arbetsterapeut Marie Hörnqvist
0650-19570
Förvaltningschef Pia Andersson
0650-190 38
Enhetschef Carina Lundh
0650-38397
Verksamhetschef Annica Westerberg
0650-192 14
Chef vuxenenheten Johanna Olsson
0650-195 72
Teamledare Amber Cook Bäckström

Enhetschef, Rehabenheten Lotta Styrman

Verksamhetschef Anna-Carin Keisu
0650-190 19

Sammanfattning

Besöksadress

82480 Hudiksvall
None

Postadress

Hudiksvall
Hudiksvall, 82480

Liknande jobb


Verksamhetschef

Verksamhetschef

17 april 2024

12 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024

11 april 2024