Nämnd-/Utredningssekreterare

Nämnd-/Utredningssekreterare

Arbetsbeskrivning

Ref: 20202300

Arbetsuppgifter
Vi söker nu två vikarierande nämndsekreterare.

Som nämndsekreterare ansvarar du för nämndprocessen. I en av de båda tjänsterna kommer du att vara sekreterare i Arbetsmarknads- och socialnämnden och dess presidium och arbetsutskott. I den andra tjänsten är du sekreterare i överförmyndarnämnden och ett av Arbetsmarknads- och socialnämndens myndighetsutskott. Oavsett tjänst planerar och deltar du i sammanträden, upprättar kallelser, skriver protokoll, samt ansvarar för förberedelser och efterarbete till ovanstående. Som nämndsekreterare är du ett stöd för handläggare och chefer i beredningsprocessen till nämnd.

Arbetet innebär mycket kontakter med politiker och kommunens tjänstepersoner, alltså innebär det samarbete med många olika yrkesroller. Du ska säkra att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och andra för verksamheterna gällande lagar och styrdokument. Vidare ger du förvaltningens avdelningar råd och utbildning i frågor som rör dokumenthantering och nämndadministration.

I dina arbetsuppgifter ingår också kvalificerat utredningsarbete och handlägga ärenden av skiftande karaktär. Du ingår som en del i ett team bestående av flera sekreterare till nämndens myndighetsutskott.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning, t.ex. statsvetare, socionom, jurist eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

Du har erfarenhet av nämndadministration och offentlig förvaltning. Vidare har du goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrätt samt erfarenhet av att arbeta i ett digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Det är meriterande om du har erfarenhet av Platina och/eller Procapita, och vi ser det som positivt om du har tidigare erfarenhet av arbete i en socialnämnd.

För att passa in i rollen så tror vi att du är en person som:


• Har en god samarbetsförmåga
• Har ett strukturerat arbetssätt och är noggrann
• Är van vid att självständigt planera och genomföra uppgifter
• Har en mycket god förmåga att i tal och skrift uttrycka dig lättillgängligt och tydligt på svenska
• Är öppen för nya idéer och arbetsuppgifter
• Vi ser även att du som söker är en serviceinriktad problemlösare och har ett prestigelöst förhållningssätt.

Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Den strategiska avdelningen är en av fyra stabsavdelningar. Uppgiften är att tillsammans med övriga avdelningar inom förvaltningen stödja nämnden och förvaltningsledningen att styra, samordna och följa upp verksamheten. Den strategiska avdelningen arbetar bland annat med socialt hållbar utveckling, förvaltning och utveckling av nämndadministration, ärendehantering, IT- och systemfrågor, stöd och analys för utvecklings- och kvalitetsarbetet inom arbetsmarknad och socialt arbete. Enheten för nämnd och ärendehantering är en av fyra enheter inom strategiska avdelningen. På enheten arbetar idag 11 medarbetare.

Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning till och med 2022-02-01
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse, dock senast 2021-01-04 respektive 2020-02-11

Övrigt
I denna rekrytering kan urval inför intervjuer komma att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 oktober 2020
  • Ansök senast: 2 november 2020

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024