Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Örgryte-Härlanda ligger i östra delen av Göteborg och har drygt 56 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen arbetar med service till invånarna inom förskola, skola, äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, funktionshinder, hemsjukvård samt fritid och kultur, på uppdrag av politikerna i stadsdelsnämnden. Örgryte-Härlanda stadsdelsförvaltning har cirka 3 500 anställda.




ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta som nämndsekreterare med huvudansvar för stadsdelsnämndens individutskott och utbildningsutskott.
Du samarbetar med nämndsekreteraren för stadsdelsnämnden och ni ansvarar för att ersätta varandra vid frånvaro.

Som nämndsekreterare kommer du att arbeta nära såväl politiker som chefer och övriga tjänstemän. Du ansvarar för att förbereda och genomföra individutskottets sammanträden och i detta ingår bland annat att:
• upprätta dagordning och skicka ut kallelse samt handlingar till ledamöterna
• skriva och färdigställa protokoll
• expediera beslut samt
• övriga arbetsuppgifter vanligen förekommande i samband med ett sammanträde

I ditt uppdrag ingår administrativa arbetsuppgifter kring individutskottets ansvarsområde samt att du fungerar som juridiskt stöd/handläggare åt ansvariga chefer, framtagande av uppgifter och sammanställande av tjänsteutlåtande, rapporter, brev och andra handlingar.
Du ska även fungera som stöd för sektor individ- och familjeomsorg samt funktionshinder i form av utbildningsinsatser och liknande samt vara rådgivande i juridiska frågor kopplade till sektorns verksamhetsområde. Du kommer också att vara stadsdelens PUL-ombud.

Du kommer att arbeta på kanslienheten, som är en stödfunktion med uppgifter som spänner över alla sektorer i en stadsdelsförvaltning.
Enheten styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer och berör frågor som offentlighet och sekretess, rättsäkerhet och likabehandling. Utgångspunkterna i uppdraget för stödfunktionerna är att stödja nämnd, chefer och medarbetare med specialistkompetens genom att:
• ge råd och stöd utifrån sitt kompetensområde
• samordna och systematisera arbetet i organisationen inom kompetensområdet
• säkerställa att de beslut, riktlinjer, regler och lagar som gäller för området följs

Inom kanslienheten finns bland annat diarium och arkiv, posthantering, reception, kommunikatör och telefoniansvarig. Enheten har totalt 9 medarbetare och arbetssituationen förutsätter att vi kan hjälpa varandra med varandras arbetsuppgifter vid behov.

Du kommer även att vara förvaltningens kontaktperson i EU-frågor. Det betyder att du stödjer cheferna i det internationella arbetet, genom att inspirera, informera och underlätta till medverkan i olika utvecklingsprojekt, du hjälper till med ansökningar och matchningar av idéer mot relevanta fonder och program.

KVALIFIKATIONER
Utbildning och erfarenhet:
• du ska ha en högskoleutbildning som socionom eller annan likvärdig examen med juridisk inriktning
• yrkeserfarenhet från socialtjänsten och dess myndighetsutövning är ett krav
• yrkeserfarenhet från sekreterarskap i exempelvis nämnd eller utskott är meriterande
• vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda utredningsarbete

Du ska dessutom:
• ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• ha ett strukturerat arbetssätt och vara noggrann och ha en god analytisk förmåga
• ha förmåga att ta initiativ till förändring och utveckling inom området tillsammans med andra specialister och chefer
• kunna driva omvärldsbevakning och kontinuerligt hålla dig uppdaterad inom området gällande exempelvis lagstiftning
• ha förmåga att leda och driva såväl uppdrag som grupper mot angivna mål samt slutföra uppdrag på utsatt tid
• ha god samarbetsförmåga, förmåga att skapa och arbeta i nätverk, förmåga att lösa konflikter samt ha ett intresse för att ge service

Kontaktpersoner på detta företaget

Elisabeth Adolfsson

Elin Pellegrino
031-365 53 62
Kommunal
031-365 56 00
Johan Forsstrand
0722-434456
Anna-Mia Nilsson
031-701 55 09
Maria Jonsson

Ove Persson
0722-21 40 26
Anna Ridderstad
031-365 64 71
Natascha Radosavljevic
031-368 57 53
Mette Järvsén
031 365 63 29

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad, SDF Örgryte-Härlanda
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Heltid. Viss arbetstid är förlagd till kvällstid eftersom individutskottets ordinarie sammanträden äger rum i princip varannan tisdag kväll. Utbildningsutskottet sammanträder en måndagskväll ungefär varannan månad. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Anställningen är ett föräldraledighetsvikariat.
  • Publicerat: 12 december 2013

Besöksadress

Köpmansgsatan 20 GÖTEBORG
None

Postadress

None
Göteborg, 40482

Liknande jobb


30 maj 2024

28 maj 2024

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

27 maj 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

21 maj 2024