Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen arbetar primärt med myndighetstillsyn utifrån miljö- och livsmedelslagstiftning. Vi har idag 28 heltidstjänster och då en av våra medarbetare går i pension söker vi en ny medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare planerar du och genomför nämndens möten och arbetsutskott.

Tillsammans med förvaltningsledningen kommer du att arbeta med i huvudsak nedanstående arbetsuppgifter:

• Utveckla och formulera verksamhetsplan, behovsutredning och liknande styrdokument.
• Bidra i arbete med understöd i verksamhetssystem kring personalfrågor, ekonomi, fakturering, budget m.m.
• Utveckla kvalitetskontroll och målstyrning.
• Utöva omvärldsbevakning kring aktuella miljöfrågor primärt kopplat till nationella myndigheter och samarbetsgrupper.
• Bidra med att utveckla våra förmåga att nyttja digital teknik.
• Bidra i arbete kring rapportering till statliga myndigheter och att besvara enkäter, motioner och liknande.

Följa utveckling och vara behjälplig i arbete inom Miljösamverkan Halland och Västra Götaland.
Vara behjälplig med administrativa uppgifter av enklare karaktär såsom bokningar av konferenser, resor m.m. Tjänsten innefattar personuppgiftsbehandling/GDPR och arkivansvar. I rollen ingår även att bevaka de kommungemensamma nämndhanteringsfrågorna och delta i lämpliga nätverk. Du kommer att ha ett nära samarbete med förvaltningens ledning samt handläggare.

KVALIFIKATIONER
• Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, samhällskunskap, juridik eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen.
• Du bör också ha erfarenhet av arbete från offentlig verksamhet och/eller politiskt styrd organisation och har med fördel arbetat som nämndssekreterare eller liknande.
• God skriftlig språkhantering
• Förmåga och vana att hantera varierat arbetsinnehåll och intensitet och därmed hantera flexibilitet och dynamik i arbetsuppgifter.
• Du har mod att informera om och hitta rätt arbetsbörda.
• Trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar för din uppgift samt själv strukturera, prioritera och driva ditt arbete.
• Du är serviceinriktad och sätter gruppen före jaget.

Men arbetsglädje, flexibilitet och lätt till skratt är nog viktigast. Tror du att du kan komma i närheten av ovanstående så kommer vi att tro på dig. Vi har ambitionen att tro på och stötta varandra.

ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Sammanfattning

Liknande jobb


15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024

8 februari 2024