Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Kristianstads kommun söker nu nämndsekreterare. Vill du vara en del i vårt härliga team och tycker att det låter lockande att ha en nyckelroll i en effektiv och kvalitetssäkrad nämndprocess med arbetsplats i moderna och centralt belägna lokaler med stadens bästa pendlarläge? Då ska du söka tjänsten som nämndsekreterare. Vi erbjuder ett jobb med stort ansvar där du har många kontakter med både politiker, tjänstemän och allmänheten. Tjänsten är placerad på kommunledningskontorets kansliavdelning som består av 36 medarbetare inom verksamheterna kansli, juridik, arkiv, överförmyndare och medborgarcenter.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär beredning, praktisk planering och protokollföring av nämndens sammanträden samt det för- och efterarbete som ingår i rollen. Du kommer att arbeta åt en eller flera nämnder/utskott och arbetet innebär ett nära samarbete med nämndens ordförande och förvaltningens tjänstepersoner. Tillsammans med dina kollegor kommer du att delta i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och vara delaktig i de utvecklingsprojekt som är aktuella. Du kommer också ha ansvar för samordningen av det kommunövergripande strategiska arbetet utifrån barnkonventionen samt sammanhållning av kommunens ungdomsråd. Du kommer att tillhöra en grupp om 4 personer som arbetar nära varandra på kansliet. Detta ställer krav på hög samarbetsförmåga och du kommer vid behov att behöva kunna gå in och täcka upp och utföra andra kollegors arbetsuppgifter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med minst 120p/180hp med inriktning offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Det är meriterande om du har utbildning inom förvaltningsrätt eller erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och offentlig förvaltning. Vi ser även gärna att du har erfarenhet av strategiskt arbete med barnkonventionen.

I Kristianstads kommun är nämndprocessen till stora delar digital och det är en merit om du har erfarenhet från Evolution, Netpublicator eller något annat dokument- och ärendehanteringssystem. För tjänsten krävs även goda datorkunskaper i Officepaketet. Du kommunicerar väl både muntligt och skriftligt.

Du har lätt för att strukturera, planera och prioritera. Du ser frågor i ett större perspektiv samt är lugn och samlad i olika situationer. God samarbetsförmåga krävs och du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt samt kan skapa goda relationer. Din inställning är lösningsfokuserad och positiv. Självklart gillar du att ge service.


ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor. Från den 1 januari 2021 finns också all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 april 2024

15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024