Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Mitt i hjärtat av sydöstra Sverige - med pendlingsavstånd till Växjö, Kalmar och Karlskrona ligger Emmaboda. Om du vill bo i vacker natur, nära skog och sjö, skapa ditt drömboende till en rimlig kostnad, vara garanterad förskoleplats och dessutom ha flera stora evenemang i din närhet så kan Emmaboda vara något för dig. Vill du dessutom vara med och påverka din omgivning har du bäst möjligheter för det i Emmaboda! Kreativa människor har påverkat och levandegjort miljön och livet här sedan länge. Emmaboda lever och vårt liv präglas av omtanke och öppenhet.

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder ett intressant och varierande arbete som nämndsekreterare tillsammans med ett trevligt gäng på vår kansliavdelning. Du kommer arbeta på egen hand med stort eget ansvar men också tillsammans med andra tjänstemän och politiker. Emmaboda kommun har ett centralt kansli på kommunledningskontoret vilket innebär att vi ger stöd åt alla nämnder och till viss del även till koncernen.

På kansliet finns flera andra arbetsområden så som webb, kommunikation, information, folkhälsa och arkiv. Kansliet arbetar som ett team och ger stöd till varandra i avdelningens uppdragsområden. Kansliet har ett fokus på att digitalisera alla processer så långt det går. Kvällstjänstgöring förekommer regelbundet varje månad.

Som nämndsekreteraren är du länken i ärendeprocessen Du har en stor del i att samordna och säkra upp att kommunens ärendehantering fungerar, att den politiska gången följs och går i linje med gällande lagstiftning och kommunens fastställda styrande dokument. Nämndsekreterarrollen ingår i ett team med ett gemensamt uppdrag att utveckla och se till att ärendeprocessen och nämndadministration för hela kommunen fungerar.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att vara nämndsekreterare i Bildningsnämnden och Valnämnden samt sekreterare i Kommunfullmäktige, Bygderådet och Ungdomsrådet. Vid frånvaro förväntas du täcka upp i andra nämnder. Utöver detta ingår ansvar för administrativa uppgifter som rör internkontroll, styrande dokument, uppsiktsplikt och Troman Publik.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, rättsvetenskap eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet av arbete i kommunal nämnd med goda vitsord. Du har mycket goda kunskaper i svenska och kan uttrycka dig väl i tal och i skrift. Du har mycket god datavana, gärna med erfarenhet av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem.

För att bli aktuell för tjänsten måste du kunna arbeta kvällstid regelbundet varje månad främst vid Kommunfullmäktiges möten.

I arbetet krävs det kunskaper i lagarna som gäller inom offentlig förvaltning så som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighet- och sekretesslagen samt dataskyddsförordningen.

Du kan arbeta självständigt och behöver ha lätt att anpassa dig till ändrade förutsättningar och kan organisera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt även under arbetstoppar och nya inspel. Vidare är du serviceinriktad och har du lätt för att skapa goda relationer som möjliggör gott samarbete. Du har analytisk förmåga och uppmärksammar utan svårigheter samband och helhet.
Effektivitet, kvalitet, struktur och service är dina ledord.

Det är starkt meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som sekreterare i Kommunfullmäktige och/eller som nämndsekreterare i politisk nämnd med goda vitsord.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning kopplat till nämndadministration, ärendehantering och beslutsprocess.

Emmaboda kommun använder LEX som sitt centrala system men som nämndsekreterare kan du även komma i kontakt med andra verksamhetssystem.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Intervjuer kommer ske från onsdag v 31-v 32

ÖVRIGT
På grund av att det är semestertid kan det vara svårt att nå kontaktpersonen. Tala in ett meddelande med namn och telefonnummer så ringer vi upp dig.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och möjliggöra en god kommunikation med dig som sökande tar vi bara emot ansökningar digitalt.

Emmaboda kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund.

Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Weronica Stålered
0471-24 90 13
Vision Gunnar Cornelsen
0471-24 90 53
Catharina Petersson
0471-24 90 42
ekonomichef Jan Demerud
0471-24 90 28
kommunsekreterare Tommy Persson
0471-24 90 56
Administrativ chef Weronica Stålered
0471-24 90 13
IT-chef Henrik Andersson
0471-24 90 21
Administratör Catharina Petersson
0471-24 90 42

Sammanfattning

Besöksadress

36121
None

Postadress

Box 54
Emmaboda, 36121

Liknande jobb


Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024