Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med att utveckla vår verksamhet?

Välkommen till Åstorp Söderåsstaden med mod att pröva nya vägar.

Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen.

Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med cirka 16 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling.

Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid.

Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en strukturerad nämndsekreterare som gillar utmaningar. Tjänsten innebär att du ansvarar för nämndprocessens alla delar ur ett förvaltningsövergripande perspektiv, vilket betyder att du har stor möjlighet att utveckla processen. Du arbetar tillsammans med registrator, övriga nämndsekreterare och kanslichef kring bland annat nämndadministration, arkiv och diarium. Kansliavdelningen ansvarar även för bland annat valet, posthanteringen, ärendehanteringssystemet och löpande utbildning till verksamheter och politiker som vi alla bidrar till att hantera.

Nämndsekreteraren utgör länken mellan förvaltningschef, handläggare och politik. Du bidrar till att säkra att den politiska gången följs i enlighet mellan gällande lagstiftning och Åstorp kommuns fastställda styrdokument.

I rollen som nämndsekreterare ansvarar du för registrering av inkomna handlingar, skapa kallelser och protokoll samt expediera ärenden. Det ingår även i tjänsten att genomföra utredningar i kommunövergripande frågor. I arbetet ingår att sitta som sekreterare vid de möten de politiska organen genomför, hålla kontakt med ordförande, granska och kvalitetssäkra inkomna ärenden och bistå politik och förvaltning med information. Detta innebär att kvällstjänstgöring förekommer.

Du kommer att ha en central roll med många kontakter, såväl med politiker, tjänstemän inom organisationen som med allmänheten, övriga nämnder och kommuner.

KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleexamen som statsvetare, jurist eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig med kännedom om offentlig rätt, förvaltningsrätt och kommunalrätt med intresse för det politiska systemet i Sverige.
Som person är du strukturerad och gillar att arbeta med kvalitet och uppföljning. Du är prestigelös som person och förstår vikten av att se helheten.
Då vi arbetar i många olika system är god datorvana ett krav.

ÖVRIGT
För att bli aktuell för anställning behöver du uppvisa ett utdrag ur polisens belastningsregister.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Åstorps kommun tillämpar provanställning på 6 månader för denna tjänsten.

Kontaktpersoner på detta företaget

Näringslivsutvecklare Susann Cardell
0731-487560
Bobby Svitzer, integrationssamordnare
042-64059
Lena Mårtensson Stenudd, kommunchef
042 - 640 50
Kommunsekreterare Merih Özbalci
042-640 13
Förvaltningschef Dan Håkansson
042-64030
Nämndsekreterare Daniel Sjölin
042-64129

Sammanfattning

Besöksadress

26580 Åstorp
None

Postadress

Åstorps kommun
ÅSTORP, 26580

Liknande jobb


Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024