Nämndsekreterare och registrator

Nämndsekreterare och registrator

Arbetsbeskrivning

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?


Kultur- och fritidsförvaltningens cirka 350 medarbetare arbetar med att ge lundaborna tillgång till meningsfulla fritidsaktiviteter och berikande kulturupplevelser, nu och i framtiden. Vi brinner för kultur, bibliotek, idrott och fritid, och arbetar för att skapa förutsättningar och tillgång till stimulerande livsmiljöer och aktiviteter som inte bara ökar livskvalitén, utan också främjar god hälsa och aktivt intellekt. Det gör vi genom att tänka stort om smått och vara lyhörda för vad medborgare och föreningar önskar och behöver.



Om oss
Tjänsten är organisatoriskt placerad inom kultur- och fritidsförvaltningens kansli, som utöver ärendeprocessen har ett samordnande ansvarar för bland annat ekonomi, strategi och utveckling, hållbarhet, ungdomsinflytande, kommunikation och lokalförsörjning.

Kansliets uppdrag är samordna dessa förvaltningsövergripande funktioner samt att stödja förvaltningens verksamheter, kultur- och fritidsdirektören och kultur- och fritidsnämnden i sina roller. Inom kansliet arbetar 20 personer.



Arbetsuppgifter
Är du en utvecklingsinriktad och servicemedveten person med en fallenhet för ordning och reda och dessutom tycker att offentlighetsprincipen är bland det bästa som finns? Då kan detta vara ett jobb för dig!

I rollen som nämndsekreterare och registrator vid kultur- och fritidsförvaltningen är du processansvarig för kultur- och fritidsnämndens ärendehantering, såväl strategiskt som operativt. Förvaltningen står inför ett utvecklingsarbete för att ytterligare stärka ärendeprocessen och hanteringen av allmänna handlingar inom nämndens ansvarsområde. Du kommer att vara central i detta arbete och ska tillsammans med förvaltningens verksamheter säkerställa ett effektivt och ändamålsenligt arbetssätt. I rollen kan även förekomma andra kvalificerade arbetsuppgifter i syfte att utveckla förvaltningens administration, ofta tillsammans med dina kollegor inom förvaltningens kansli.

I arbetet ingår också hantering av allmänna handlingar och inom ramen för detta utveckla arbetssätt, nyttjande av digitala verktyg och arbeta för att höja förvaltningens generella kompetensnivå inom området.

Du kommer även vara sammankallande till förvaltningens forum för ärendeplanering.

Du ansvarar för att, tillsammans med kultur- och fritidsdirektören och nämndens ordförande, planera politiska sammanträden. Detta omfattar bland annat bevakning av nämndsärenden, iordningställande av handlingar inför politiska sammanträden, föra protokoll vid sammanträden, expediering av beslut och arkivering av handlingar. Du kommer även fungera som ärendekoordinator för ärenden som bereds tillsammans med, eller för andra nämnder.

I arbetet blir du även delaktig i att kvalitetssäkra beslutsunderlag till kultur- och fritidsnämnden samt ombesörja arvodesrapportering för nämndens ledamöter.

Du ingår i övergripande nätverk för nämndsekreterare i Lunds kommun

Diarieföring av inkomna och upprättade handlingar i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem W3D3 samt arkivansvarig inom förvaltningen är också en självklar del av det dagliga arbetet.

Vi söker dig som
har relevant högskoleutbildning, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet från arbete i offentlig sektor och det är meriterande om du har arbetat i en liknande roll tidigare. Det är även meriterande med kunskap i kommunjuridiska frågor och från att ha arbetat med digitala ärende, och dokumenthanteringssystem. Särskilt meriterande är erfarenhet från att leda digitaliseringsprocesser inom offentlig förvaltning.

Du är serviceinriktad, utvecklingsorienterad och strukturerad i ditt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Du tar egna initiativ och har en god förmåga att samarbeta med andra, men även självständigt.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med mycket erfarenhet, nytänk och en vilja att ständigt utvecklas. Du får möjlighet att i hög grad påverka förvaltningens arbetssätt inom ramen för dina ansvarsområden och stora friheter att tillsammans med administrativ chef utforma tjänstens innehåll. I rollen kommer finnas goda möjligheter till kompetensutveckling.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anders Kindblom
08-606 88 29
Jan Molin verksamhetschef
08-606 70 00
Klas Sandberg
08-606 70 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kultur- och fritidsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 januari 2022
  • Ansök senast: 6 februari 2022

Besöksadress

Rudsjöterassen 2
None

Postadress

Rudsjöterassen 2
Handen, 13640

Liknande jobb


15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024

8 februari 2024