Nämndsekreterare till förvaltningsstaben

Nämndsekreterare till förvaltningsstaben

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen är en ny förvaltning som startade januari 2022. Förvaltningen arbetar strategiskt med arbetsmarknads- och integrationsinsatser samt olika utvecklingsprojekt som rör sysselsättning, etablering och integration. Förvaltningen arbetar mot Arbetsmarknadsnämnden och består av ca 300 medarbetare.

Förvaltningsstaben består av förvaltningsledning och medarbetare med olika specialistområden. På staben arbetar idag cirka 15 medarbetare. Integration- och arbetsmarknadsförvaltningen svarar mot arbetsmarknadsnämnden. I din roll som nämndsekreterare arbetar du tillsammans med andra specialister på staben, exempelvis sakkunniga och utvecklingsledare, för att ge politiker och chefer stöd och service för att de i sin tur ska kunna fokusera på kärnuppdraget inom förvaltningen. Som nämndsekreterare ingår du i nätverk inom kommunen. Förvaltningarna i Linköping har också i uppdrag att genom omvärldsbevakning och god verksamhetskännedom löpande hålla nämnderna informerade om förändringar som kan komma att kräva nya eller förändrade beslut i frågor som faller inom nämndens ansvarsområde.

Din placering är i förvaltningsstaben som ligger i centrala Linköping på Nygatan 19. 

Arbetsbeskrivning
Nämndsekreteraren är ansvarig sekreterare för nämnd och ingår i den förvaltningsgemensamma avdelningen. Tillsammans med närmaste chef, sakkunniga samt utvecklingsledare på respektive avdelning kommer du att ansvara för hela ärendehanteringsprocessen till nämnd.

Den förvaltningsgemensamma staben uppgift är att säkerställa ärendeberedningen samt vara ett kvalificerat stöd till förvaltningschefen i nämndhanteringen. Tyngdpunkten i nämndsekreterarens uppgift är att stödja arbetet med framtagandet av nämndhandlingar, publicera handlingar till politiker och allmänhet, föra anteckningar vid beredningar, skriva kallelser till och protokoll vid nämndsammanträden. Linköpings kommun använder W3D3 för bland annat effektiv diarieföring, ärendehantering, dokumenthantering och e-arkivering.

Du utgör också ett stöd till de förtroendevalda, förvaltningsledningen och dess chefer i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan politiker, medborgare och tjänstepersoner i kommunen. Utöver nämndsekreteraruppdraget kommer du även att tilldelas egna utredning- och utvecklingsuppdrag samt ibland utföra allmänt förekommande arbetsuppgifter på förvaltningsstaben. Arbetet sker både självständigt och i nära samarbete med övriga medarbetare. Samarbete och erfarenhetsutbyte sker med kommunens nätverk för nämndsekreterare.

Arbetstiden är förlagd måndag-fredag och vi tillämpar flextidsavtal.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med relevant inriktning, exempelvis inom samhällsvetenskap, statskunskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Goda datakunskaper är ett krav för tjänsten och kunskap i ärendehanteringssystem är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet från liknande befattningar inom offentlig administration och att du besitter kunskap om offentlighets- och sekretesslagstiftningen, förvaltningslagstiftning och kommunallagen. Du som söker tjänsten behöver kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift då arbetet innebär att skriva och kvalitetssäkra olika underlag och dokument.

Vi söker dig som har en uttalad känsla för service samtidigt som du har ett prestigelöst förhållningssätt som skapar goda relationer i såväl interna som externa kontakter. Du är självgående och planerar ditt arbete och kan prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Vi vill att du är noggrann och levererar med hög kvalité. Som person ser vi att du är strukturerad, ordningsam och har en god samarbetsförmåga.

I denna rekrytering kan vi komma att använda tester som en del av vårt urval. Urval påbörjas under vecka 35. Välkommen med din ansökan!

Information om tjänsten
Tillträde: 2023-01-01

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 9708

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 augusti 2022
  • Ansök senast: 31 augusti 2022

Liknande jobb


Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024