Nämndsekreterare till Idrott & förening (vikariat)

Nämndsekreterare till Idrott & förening (vikariat)

Arbetsbeskrivning

Vår vision är att göra Göteborg friskare. Vi är till för göteborgarna och
syftet med vår verksamhet är att ge förutsättningar för en innehållsrik och
aktiv fritid. Vi erbjuder möjligheter till aktiviteter av olika slag genom
våra många olika idrotts- och friskvårdsanläggningar.
Vi ansvarar också för bidrag och annat stöd till föreningar.
Mer information om idrotts- och föreningsförvaltningen och Göteborgs
Stad hittar du på http://www.goteborg.se

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en vikarie för vår nämndsekreterare under ett år med start i mitten av april. Nämndsekreteraren ingår i kansliet som är en av fyra funktioner som ingår i avdelning Administration, en del av förvaltningsdirektörens stab. Tillsammans hjälps åt utifrån rollen som stödprocess till förvaltningens huvudprocesser att bygga och driva idrottsanläggningar samt ge stöd till föreningslivet i Göteborgs Stad. De andra funktionerna på avdelningen är IT/digitalisering, säkerhet och kommunikation. Din närmaste chef blir avdelningschefen och avdelningen består idag av elva medarbetare. Kanslifunktionen består av en nämndsekreterare, registrator samt arkivarie som tillsammans har ansvaret för förvaltningens nämnds- och arkivprocesser.

Då vi är en mindre förvaltning finns en stor möjlighet att bidra till helheten som nämndsekreterare. I rollen har du ett övergripande ansvar för nämndsprocessen och jobbar nära förvaltningschefen och politikerna i nämnden. Du är även sekreterare vid presidium och nämndsammanträden och ge god service till våra politiker, samt ansvara för administrativ samordning av ärenden till och från nämnd /presidium i nära samarbete med förvaltningschefen. Du stödjer också chefer och handläggare som expert och bollplank i handläggningsfrågor med koppling till tjänsteutlåtanden, samt ansvarar för att nödvändig information, riktlinjer och rutiner finns tillgängliga och blir kommunicerade till berörda målgrupper.

Du har också som uppgift att ge ett juridiskt stöd till chefer och medarbetare i olika frågor kopplat till nämndshantering, GDPR och kommunaljuridiska frågor, samt andra relevanta frågor inom förvaltningens uppdrag och ansvar. I uppdraget ingår också att hålla förvaltningen uppdaterad om utvecklingen inom området, så som relevanta lagar och förordningar, förarbeten, domar och beslut samt vägledande dokument från myndigheter och organisationer. I tjänsten ingår även planering och genomförande av olika projekt och utredningsuppdrag inom området utifrån behov.

Idrotts- och föreningsförvaltningen erbjuder dig ett arbete där du får möjlighet att växa och utvecklas. Du blir delaktig i en organisation som arbetar med positiva frågor som friskvård och meningsfull fritid. Ett bra flextidsavtal gör att både arbete och fritid får ta plats. Förvaltningen tillämpar även rökfri arbetstid.

Här kan du läsa mer om förvaltningens verksamheter, organisation och ledning: http://goteborg.se/idrottoforening

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, gärna med förvaltningskunskap, juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning, eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.

Du har erfarenhet av att arbeta som nämndsekreterare och har förståelse för hur offentliga organisationer fungerar. Du har kunskaper om hur kommunal organisation och verksamhet fungerar, och det är meriterande om du har erfarenhet av nämndsadministration specifikt från Göteborgs Stad. Du har god förståelse för hur nämndsprocessen samt GDPR-frågorna samspelar med och bidrar till att nå verksamhetens mål. Du behöver kunna tolka lagstiftning inom ansvarsområdet. Du har goda kunskaper om elektronisk ärendehantering och god IT-vana samt vana av att utföra utredningsuppdrag. Dessutom behöver du kunna behärska praktisk sammanträdesteknik, vara kommunikativ och uttrycka dig mycket väl i skrift och tal på svenska samt har förmågan att förmedla kunskaper till andra.

Rollen som nämndsekreterare är ett självständigt uppdrag, det kräver en person som är tydlig och som har mod att ta ledningen i sina frågor samtidigt som det behöver finnas en smidighet i att kommunicera och samverka med andra. Detta innebär att vi ser att du är självgående, men också en lagspelare. Du är serviceinriktad, drivande, flexibel och har god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer. Du behöver ha en analytisk förmåga och eftersom nämndsarbetet har deadlines som styr arbetet behöver du vara stresstålig, strukturerad och noggrann. Du behöver också ha förmågan att tänka ur ett utvecklingsperspektiv och agera på en övergripande nivå med helhetssyn. Det är också viktigt att du delar förvaltningens värdegrund: Vi vet vårt uppdrag och de vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.

Vi vill att idrott & förening ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn ålders- och könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet och öka kvalitén. Målet är att detta ska återspeglas på alla våra arbetsplatser.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Vårt arbete med urval och intervjuer kan komma att påbörjas redan före sista ansökningsdatum så skicka in din ansökan redan idag!

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi har inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda och undanber oss därför vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Eslövs kommun söker en nämndsekreterare

Eslövs kommun söker en nämndsekreterare

3 mars 2021

Nämndsekreterare och registrator till serviceförvaltningen

Nämndsekreterare och registrator till serviceförvaltningen

3 mars 2021